detsember 27, 2019

Beethoveni populaarseim kontsert nr 3



Beethovenil on üldse 5 klaverikontserti. Neist ei maksa kõrvale jätta ühtegi.
Nii nagu pianisti 5 sõrme on nad kuidagi üksteisega seostatud.
Ma sätiks  sõrmede ja  kontsertide vastavused oma meeles kuidagi tagurpidi,  5. sõrmele vastaks  2., 4.  sõrmele 1., 3. kontsert 3, 2. sõrmele kontsert 4 ja pöial oleks nr. 5.
! 4. ja 5 sõrm, nagu iga teinegi, on äärmiselt tähtsad, tegemist ei ole mingi tähtsuse järjestusega,
 Aga siis see kolmas kontsert oleks siis ikkagi keskmine ja selles mõttes kõige "tähtsam".
Tegelikult on kuidagi nii välja kukkunud, et vähemalt 3. kontserdi 3. osa teab peaaegu iga tsiviliseeritud maailma surelik kuidagi (kuigi võib -olla ei aima, et see ongi Beethoven). Tõenäoliselt on 3. siis Beethoveni kontsertide "edetabeli" tipus.
Esitajate valikuga olin hädas - kõik pianistid, kes arvavad ennast selle elukutse esindajaks, on seda kontserti mänginud ja loomulikult teevad kõik seda väga hästi. Valisin välja Brendeli koos Abbado-ga ja Alice Sara Ott'i koos Mikko Franckiga (märkus sept. 2020: Mitsuko Uchida 3 kontserdi link on haihtunud, aga see ei ole suur probleem, esitajaid on väga palju ja valida raske. Sara Ott on noorema põlve pianistidest tõeline naisgeenius!)
Kontserdi 1. osa teema on võetud Mozarti 24. klaverikontserdist. Beethoven oli sellest kontserdist väga vaimustatud. Tegelikult ta lausa jumaldas seda.
Nagu paljud teised Beethoveni teosed, on ka 3. kontsert kirjutatud mitmes jupis.
Mõned motiivid on olemas juba kusagil 1796, 1. osa on kirjutatud 1800, lõpetatud on see aga 1803, seejuures hirmsa kiirusega, sest Beethoven oli suures ajahädas.
Ignaz von Seifert, Viini teatri dirigent, keda paluti Beethoveni partituurile lehti keerama, oli selles mõttes püstihädas - Beethoveni lehtede peal EI OLNUD kohati peaaegu midagi, v.a. mõned Egiptuse hieroglüüfidele sarnanevad sümbolid.
Pärast kontserti, kus esitati veel nii 2. sümfooniat ja veel ühte oratooriumi ja kus nii esitajad kui Beethoven olid kindlasti kurnatud (öö läbi noote kirjutanud Beethoven eriti) olevat see Beethovenile palju nalja teinud. Ta lihtsalt ei jõudnud noote oma 3. osale kirjutada!
Järgmistes esituses hakkas see geniaalne klaverikontsert aga populaarsust juurde võitma ja nii see on kestnud tänase päevani.