november 04, 2017

Rahvas jälle süüdi



















ID kaartidega toimuv tuletab jälle meelde
Kogujat - et pole uut päikese alla loodud.
Kui riigi infosüsteemide võimetus olukorraga viisakalt
toime tulla on liigagi selge, on vaja otsida patuoinast.
Patuoinaks on rumal rahvas, kellel millegipärast pole
aega oodata ja on vaja oma sertifikaate uuendada.
Ka minul oleks vaja olnud seda teha kohe, sest arved tahtsid maksmist
ja ma oleks pidanud selle kadalipu läbi tegema, kui minu ID kaart oleks välja antud
hiljem ja ma oleks väga halvasti öelnud minule nina alla topitud
mikrofoni selle osas, et miks ma pean oma ID kaardi serti uuendama?
Äkki annab kuu aega oma arvetega oodata?

Tänapäevased programmid, mitte programmikäkid/häkid on skaleeritavad.
See tähendab, et kui 1 server ei saa hakkama tõusnud koormusega,
helistatakse arvutifirmasse (kui tahetakse toimetada mitte pilves, sel juhul on
olukord veelgi lihtsam)
toimetatakse kohale võimekam server, tõstetakse programm ka selle serveri peale,
ees on mingi koormust jaotav ja turvalisue muredega toimetav süsteem, mis jagaks toimetamised 2 / või N serveri vahel ära ja seejärel saab kogu Eesti rahvas oma
serdid ära uuendada 1 päeva jooksul ilma probleemideta.
Selgub, et ID kaardiga nii ei ole. Miks riigi infrastruktuuri kriitilises osas toimetavatel
IT inimestel puudub võimekus luua skaleeritav programm, mida saab probleemideta
portida võimekamale serverile, mis saaks näiteks hakkama 150000 serdi uuendamisega
päevas, mitte naeruväärse 15000 serdi uuendamisega?
Ok, aeg ajalt juhtub selliseid muresid. Sel juhul aga ärgem tehkem patuoinaks
rahvast, vaid vaadakem peeglisse.
E-riigi häkkerimentaliteet peab asenduma millegi tõsisemaga.