juuni 13, 2016

Malemasinatest 20 aastat hiljem

















Pildil olev nunnusisalik Komodo on praeguses Universumis osas kõige paremini malet mängiva programmi nimeks...

Aasta 2016 olevat saanud pöördepunktiks GO mängus - arvuti teeb nüüd
ka Go mängus (ma õnnetuseks ei oska seda mängu) inimesele ära.
Umbes 20 aastat tagasi toimus see pööre malemängus - võtan mugavuse mõttes aluseks Deep Blue esikmatsi veebruaris 1996 (et GO mängu ka ümmargusse aritmeetikasse mahutada),
mille Kasparov võitis 3:2, kaotades ühe partii.
Umbes 10 aastat hiljem, 2007 kirjutasin Ehlvesti matsist arvutiga, kus Rybka nimeline programm tegi Ehlvestile ära 5.5 - 2.5, kusjuures Ehlvestile anti iga mäng ettur ette.
Sellised etteandmismängud olid 19. sajandil väga populaarsed (geniaalse Murphyga ei julgenud tollastest meistritest keegi hästi mängida ilma etteandmiseta).
Rybka toimis täiesti tavalisel personaalarvutil, omades umbkaudset ELO-t 3100 ja umbes sarnase tempoga on ka arvutimale edasi läinud - suurte kolakate võimsust ei ole tegelikult enam eriti vaja, maleprogrammid on koos arvutitega (aga kiiremini, kui arvutite füüsiline võimekus) jõudnud ELO-ni väärtusega 3300-3400. Nii et umbkaudu 200 punkti 10 aasta kohta.
Meid, surelikke,  huvitab muidugi inimeste mäng enam. Hetkel on planeedi kõrgeima ELOga maletaja ja kõikides (välk, kiirmale ja klassikaline male) maailmameister Magnus Carlsen, praegu kõige parimas eas (25) ja ELO koefitsient 2882 on kõrgeim, mida inimene on saavutanud.
Kuid on üsna kindel on, et Komodo-ga  mängides oleks 20 partiilises matsis tulemus umbes 19:1 arvuti kasuks.
Mõned suurmeistrid on nüüdseks sellise olukorraga leppinud ja nii teame me
Hikaru Nakamura matsist sellesama Komodoga 2015 jaanuaris.
3 etteandmismängu suutis Hikaru Nakamura viigistada. Ja kahjuks viimase, kus tal oli võimalik teha 3 käiku rohkem valgetega Hikaru Nakamura kaotas. 
Nakamura on USA parim maletaja praegu.
Carlsen on ise tunnistanud, et praegused malemootorid on tema jaoks liiga tugevad ja etteandmismängud teda praegu ei paista huvitavat.
Nakamura matsist vt.
Nakamura suutis sellesama Rybka 2008 ühes välkpartiis üle mängida - tollal oli veel mingi shanss ära kasutada maleprogrammi teada nõrkusi. Aga see on nüüdseks minevik.
Kas malemasinate mäng igavaks ei lähe? 
Selgub, et üldsegi mitte. Malemasinad suudavad mängida väga huvitavat malet, mida on päris põnev Internetist jälgida. 
On ennustatud, et ühel ilusal päeval jõutakse tulemini, kus masin enam ei tee vigu. Praegu on see aeg loodetavasti veel kaugel. Pessimistlikumad inimesed arvavad aga, et see saabub umbes 10 aasta pärast, kui parima (praktiliselt veatu) maleprogrammi ELO saavutab väärtuse 3600.
Hetkel käib aga põnev duell 2 malemasina meeskonna vahel, programmide nimed on
Stockfish ja Komodo. Edasi on tükk tühja maad ja siis tulevad maleprogrammid nimedega.
Houdini, Fire, Gull jpt... Aga kõigil on ELO üle 3000.
Hetkel on ülekaal Komodo poolel, aga see pole kindlasti viimane sõna.
Varem on teoretiseeritud, et maleprogrammi ja inimese koostöös võiks sündida kõige suurema ELO-ga moodustis planeedil. See pole nii läinud. Pigem on programmide jaoks vaja suurmeistreid, kes suudaks hästi paika panna positsioonihinnangud. Male nimelt, selgub, on suurmeistrite jaoks paljuski positsiooniline manööverdamine.
Praegu peab maleprogramm mingi positsiooni juures peatuma ja andma sellele positsioonile hinnangu. Selleks on vaja suurmeistri pilku ja fanaatilisi programmeerijaid, kes selle teadmise suudaksid arvutile selgeks teha.
Komodo programmi kirjutas Don Dayley, kes enda nime järgi nimetas selle nimega Doch ...

Don Dayley-ga liitus 2007 suurmeister Larry Kaufman ja 2011 (programmide kirjutamine võtab AASTAID) sai valmis programm, mis oli valmis lööma Rybkat. 
Kaufmanile Doch nimi ei meeldinud (saksa keeles ei kõla ilusti) ja nii ristitigi maleprogramm Komodoks... (sitsiilia kaitse draakonivariandi tõttu mdx)
Don Dayley nägi ära Komodo tõusu arvutimale maailmameistriks 2013, kuid siis võttis verevähk oma.
Tema tööd jätkab Mark Lefler. 
Komodo konkurent vabavaraline Stockfish olevat vahepeal jälle saavutanud Komodost kõrgema ELO, nii et 
ei ole üldse selge, kes võidab arvutimale mitteametlikud maailmameistritiitli 2016.  Kord on üks peal ja siis jälle teine ja selle kõige käigus läheb programmide ELO hirmuäratavad kiirusega aina kõrgemaks.

Kuidas aga arvutimale maailmameistri selgitamine üldse käib?
Tõenäoliselt arvutite võimekuse nii kiiret tõus poleks olnud ilma ÜHE (lugesite õieti) inimeseta. Selle mehe nimi on Martin Thoresen ja temaStockholmi korteris, 45m2, on üks serverarvuti, milles on 16 tuuma. Praegu vist ehk koguni 24. Ja selles arvutis käib malemootorite omavaheline andmine 24h.

Praegugi (ja üldiselt 24h) saab seal (seda näitab küll teine serverarvuti) jälgida arvutite omavahelisi jõuvõtte:
Toimub Sessioon 9, kus selgitatakse tõenäoliselt jälle arvutimale meister Stockfishi (vabavaraline) ja Komodo vahel. Esimene Thoreseni organiseeritud sessioon 1. toimus 2010.

Mänge internetis näitava serverarvuti tarkvara on arendanud Thoresen ise.
Thoresenile on natukene tulnud abi, kuid TCEC on endiselt siiski peamiselt ÜHE inimese ettevõtmine, kes teeb seda oma töö kõrvalt, sest suurfirmad on mingil imelikul põhjusel ignoreerinud Thoreseni.
Ometi on just selline regulaarne malemootorite omavaheline jõuvõtmine aastast 2010 alates andnud võimaluse suureks arenguks.
Jälle võib veenduda, kuidas fanatism ja isiklik initsiatiiv väga sageli ületab igasuguse korporatiivsuse. TCEC on ju ka püsti pandud sisuliselt "garaazhinurgas" - aga ta toimib ja kõikide suuremate malemootorite loojate ühisel hinnangul on tegemist ikkagi maailmameistrivõistlustega.
Aga see pole ka üllatav, sest malemootoreid arendavadki fanaatikud ja fanaatikud saavad üksteisest hästi aru.
Loodan, et Thoresenil jätkub entusiasmi jätkata ja talle tuleb juurde toetajaid!
Kas selle toel jõutakse lõpuks välja ka arvutini, mis enam ei tee malemängus vigu?
Tundub, et praegu veel mitte, arenguks on küllalt ruumi.
Malemasinate omavahelises jõukatsumises on viike küllalt palju, sellest hoolimata mängitakse jätkuvalt (ka surelike tavakiibitsejate jaoks) päris ilusaid partiisid - muidugi peab selleks leiduma ka mõni GM, kes seda kommenteeriks...

Niipalju siis malemasinatest praegu.