juuni 18, 2009

Unetute ööde variatsioonid



Juhtus, et üks krahv, Hermann Karl von Keyserling, Vene suursaadik Saksimaa kuurvürsti õukonnas, kannatas unetuse käes. Tema järelpõlvest üks krahv, Hermann Alexander Keyserling, oli Raikküla mõisa (eks)krahv ja filosoof.
Juhtus, et krahv oli oma soosingu alla võtnud imelapse Johann Gottlieb Goldbergi.
Goldberg oli juhtumi ajal, 1741, 14 aastane.
Sündinud oli ta 14. märtsil 1727 (Kristjan Jaagu ja Einsteiniga samal, pii päeval). Juba 10 aastasena hiilgas ta oma virtuoosivõimetega klavessiinimängus.
Goldberg oli ühtlasi ka Bachi õpilane ja armastas ka ise komponeerida. Tema mitmeid heliteoseid peetakse tõenäoliselt tänini Bachi kirjutatuteks.
Juhtus, et neil öödel, kui krahv ei saanud magada, palus ta meeleolu virgutuseks Goldbergil eeskojas mängida...
Juhtus, et ta tegi ettepaneku, Bach võiks selleks otstarbeks kirjutada midagi kerget ja elavaloomulist, mis virgutaks meeleolu.
Juhtus, et Bach kirjutaski esimest (ja viimast) korda oma elus tõsisemalt variatsioone. Seda tegevust pidas ta varem ebahuvitavaks, kuid nüüd kirjutas ta ühe pikima klavessiiniteose, koguni 30 variatsiooni imeilusale teemale, Aariale.
Juhtus, et krahv kinkis Bachile selle tasuks 100 luidoori, mis oli tollal Bachi mitme aasta palk...
Kes aga on põhiteema, Aaria autor? Arvatakse, ja õigusega, võib-olla Bach.
Kuid ka Goldberg võis seda teinud olla.
Goldberg suri väga noorelt, 1756, tuberkuloosi, nagu Kristjan Jaakki ja seetõttu on temalt teada vähe heliteoseid, kuid neist mõnda hindas Bach isiklikult väga kõrgelt.
Juhtus, et see lugu jäädvustati Bachi ühe biograafi, Forkeli poolt. See toimus 50 aastat pärast Bachi surma, nii on raske jõuda lõplike tõeni toimunu suhtes. (Enne romantikuid Bachi ei hinnatud eriti kõrgelt) .
Juhtus, et 20. sajandil sai neist variatsioonidest omamoodi kultusteos.
Üheks kultusteose esitajaks sai klaverivirtuoos, Glenn GOULD.
Goldbergi variatsioonidest sai 1955 üks enimmüüdud klassikaplaate.
Gould oli selle salvestuse ajaks 23 aastane.
Juhtus, et Gould salvestas veel üks kord Goldbergi variatsioonid 1981, aasta enne oma surma 1982 ajuinsuldi tagajärjel.
Juhtus, et juhtumist kirjutamise ajal kõlavad need variatsioonid mu peas, kuna kuulasin neid ühel unetul ööl ja kuulan neid tahes tahtmata ikka edasi, 32 takti kaupa, aaria, 30 variatsiooni ja lõpus jälle aaria.

Juhtus, et nendest variatsioonidest kirjutasid eile ka kaks ameerika kunstnikku, Emma Lipp ja Matt Marble, blogis
http://thatforeignplace.blogspot.com/, kus nad kirjeldavad oma muljeid Eestist ja eriti Moostest, tasa magavast külast koos magavate nõukogude irdsete kolhoosiehitustega.
Sealses Kunsti ja Sotsiaalpraktika Keskuses (http://moks.ee/) uurivad
Matt ja Emma eesti toidukultuuri ning pakuvad 3 söömaaega Eesti toitudest.
Sattusin eile sellele blogile Johann Gottlieb Goldbergi elust kirjutatut sõeludes
(ega Goldbergi elust just palju kirjutatud polegi).
Matt Marble on muusik ja õpib Princetonis musikoloogiat, Emma on kunstnik ja peab Ameerikas mahetoidu restorani.
Eined murul toimuvad täna 18. juunil, neljapäeval, siis laupäeval ja järgmisel laupäeval.
Miks aga need variatsioonid kõlavad ühel ja samal ajal peas nii Tartus kui ka Moostes?
Mis pistmist on minul Moostega, Goldbergil Eestiga, Eesti toidul variatsioonidega?
Võib olla on see seotud unetusega, mis on ikka selliste aegade haigus, kus "paljude asjade ees peab silmad sulgema" ?

Ma ei tea.

Linke

1.
http://www.a30a.com/

2.
http://en.wikipedia.org/wiki/Goldberg_Variations


3.
http://www.bach-cantatas.com/Lib/Goldberg-Johann-Gottlieb.htm

4.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glenn_Gould


5.
http://aix1.uottawa.ca/~weinberg/goldberg.html


6.
http://thatforeignplace.blogspot.com/


7.
http://moks.ee/site/pmwiki.php?n=Main.News-Uudised

Sildid: