Aja vaim ja kapitalismi surm
Veetsin 2 nädalavahetuse päeva peamiselt filme vaadates.
Kõne all on ZEITGEIST liikumise poolt levitatavad filmid ZEITGEIST (2007),
ZEITGEIST ADDENDUM (2008) ja ZEITGEIST. MOVING FORWARD (2011).
Kõigile on leitavad
eestikeelsed subtiitrid, nii et te ei saa oma laiskust põhjendada.
Liikumise hing Peter Joseph mulle meeldib. Oma mõtteid oskab
ta väga selgelt avaldada ja nad on hästi põhjendatud.
Kui ajaloos tagasi minna, siis sarnased asjad on kindlasti
juba kunagi olnud.
PÄIKESELINN, - kui
paljud on tahtnud sellised linnu ehitada ja arendada ….Campanella näiteks.
Hoolimata püüdest kõrvale jätta poliitika ma ei saa kuidagi
ümber mõttest, et Zeitgeisti mõtteraamistik on väga sarnane varajasele
marksismile või sellele eelnenud mõtteviisile. Niisiis ehk koguni utopism.
See võiks sotsialismi all elanud inimesele olla piisav argument,
et kogu liikumine ja mõttevool kui seesugune põlgliku mühatusega visata nn. „ajaloo
prügikasti“.
See aga ei ole kaugeltki nii. 20 aastat liberaalkapitalismi
võlusid Eestis on pendli jälle toonud tagasi sellesse neutraalsesse seisu, kus
jälle, jälle tuleb hakata vaagima vanu ideid.
Kapitalism on omadega tupikus
rohkem kui kunagi varem ja ükski sotsialistlik, marksistlik või utopistlik
kriitik siin väga mööda pannud ei ole.
Kõik on nii ja hullemgi veel, kui Nikolai
Nossov oma romaanis Totu Kuul kirjeldab.
Aga ta kirjeldab muuseas päris kriitiliselt PÄIKESELINNA
haavatavust….lihtsalt inimesteks moondatud eeslite poolt, kui keegi on
trehvanud lapsepõlves lugema.
Kõik lendab kus kurat paari psühhopaadilise kaagi
pärast seal Päikeselinnas….
Täiendina kaasajast on õpetusele juurde lisandunud süsteemianalüüs,
mis lihtsalt erinevusena igasugusest ismist põhjendab, et praegune aeg peab
lähtuma Maa lõplikkusest, et lõputu kasvu ideoloogia kas kommunismi või
kapitalismi näol on mõlematpidi läbi põrunud.
Ja kui vanasti ei olnud võimalik nii palju
asju arvesse võtta, siis praegu on, uskumatult palju on võimalik lausa välja
kalkuleerida.
Plaanikomitee toimingud ei toiminud, mõne õnnestunud
superarvuti arvutused aga võivad hakata toimima.
Lisaks on peale Marxi tehnoloogia lõpuks ometi arenenud
temagi poolt ennustatud tasemele.
Ükskõik kuidas me seda ka ei võtaks, kurva
või rõõmustavad tõsiasjana, LIHTTÖÖ aeg on ümber.
20. sajandil see nii ei olnud ja see vahest on üheks
sotsialismi põrumise põhjuseks, peale vägivallatsemise epideemia.
Hirmutava järeldusena võib tuleneda sellest:
kui
uus ühiskonnakorraldus tuleb midagi sotsialismi sarnast, võime tagasi saada ka
diktaatorluse, isikukultuse ning vägivalla.
Kuid veelgi hirmutavam võib olla järeldus – see ongi
paratamatus, lausa tunnetatud.
Kui Macchiavelli kirjutas oma „Valitseja“, siis ka see oli
tema poolt tunnetatud paratamatus, ainuke toimiv tee Itaalia ühendamisele (mis
ometi tema ajal teoks ei saanudki ja toimiv ei olnud, oligi vaid plaan).
Tõele au andes on Zeitgeist praegu sellises rõõmsas
Fourier-likus faasis, kus mingitest repressioonidest või isegi järskudest
üleminekutest ei pea rääkimagi. Kõik laheneb lihtsalt iseenesest, kuritegevus
kaob, paharetid kasvavad ümber, vägivaldseid enam ei tule juurde, kuna nende
kasvukeskkond ei ole enam nii vägivaldne ….
Lisaks sellele iseloomustab Zeitgeisti ratsionalismi
ülistamine, teadusliku meetodi mõõdutundetu ülehindamine ning religiooni
igasuguse positiivse väärtuse eitamine.
Kahjuks elu on tunduvalt keerukam ja peale ratsionaalse
lähtepunkti on meile vaja ka intuitiivset lähtepunkti ning tahest tahtmata väga
hoolikalt sõnastatud käitumisjuhendite kogumit, mille ratsionaalse
põhjendamisega ei ole võimalik toime saada.
Sellele kõigele lisandub aga veel midagi – kui aluseks võtta
veendumus, et me ei ole Universumi direktorid, et me ei ole üksi ja üsna hiline
moodustis tähtede seas on ka Päike, ei ole hüpotees meist kõrgemal tasandil olevate
olendite mitteolemasolust üldsegi nii loomulik ja tõestatav.
See võib tunduda
fantastiline, ulme, aga ulme ongi definitsiooni järgi see, mis asub meist
eespool arengust ja seal on ju fantaasia lubatud.
Lisaks fantaasiamängule on olemas aga spiritualismi vool,
mis ON JÄLGINUD neid nähtusi, kasvõi teispoolsusest pärit vaimudega kohtumist
juba vähemalt 160 aasta vältel nendesamade teaduslike meetoditega, mille üle me
nii uhked oleme. Ja on olemas Ian Stevensoni uurimused, mida nüüdseks jätkavad
teised, kes kõik kinnitavad taassünni reaalsuseks.
Järelikult, ei ratsionaalselt ega isegi mitte
faktoloogiliselt, et saa religiooni käsitleda ei suure pettuse, võltsingu või
eksimusena, siin ka ON MIDAGI.
Iseküsimus, et iga mõttevool pöördub
vähearenenud inimeste puhul iseenese vastu, muutub vägivaldseks.
Senini on seda suutnud vältida vaid budism (ka sedagi
mööndustega) ja järelikult võiksime vähemalt selle õpetuse jätta oma rünnakuil
rahule ning võtta aluseks ka selle, et ka ülejäänud religioonide tuumades on
midagi, mis on tegelikult normeeriv, rahumeelne, inimese väärtust võimendav.
Kõik on aga võimalik ajaloolise arenguga ära korrumpeerida, nii nagu
kommunismigagi juhtus ja juhtub Zeitgeisti liikumisega üsna suure
tõenäosusega.
Vähemalt on see tõenäosus nullist
erinev.
Mis siis aga sunnib mind seda liikumist väga tõsiselt võtma?
Juba
mainisin robootikat. See on juba olemas ja varsti iga õue peal.
Kapitalismi
erakordne enesehävituslikkus kahjuks ka. Isegi Põhja Koreas võib juhtuda, et sealne
diktaator võtab aru pähe. Kapitalismis ei saa keegi aru pähe võttagi, sest
diktaatorit ei ole, on vaid turumängu diktaatorlus, mis dikteerib aga
lõpptulemina järjest jaburamaid asju. Tõeline kummituslik nähtamatu käsi
pigistab meie elu arengu kinni.
Viimaseid aegu, kus kapitalism veel toimis, ehk oligi 20. sajand. Praegu näeme Hiina kapitalismi mudelit järgides, et kõik asjad muutuvad veel hullemaks rämpsuks, kui sotsialismi ajal üldse oligi. Süsteem soosib tohutus koguses järjest suurema rämpsukoguse tootmist....
Seetõttu on vaja otsida ja kahjuks kasvõi eksida. Kui ei
otsita ja ei eksita, korrigeerides vigu, ei juhtu mitte midagi muud, kui
tsivilisatsiooni häving. Seda ehk ei tahaks.
Ehk aitaks kapitalismi kõige hullemate mädapaisete korrektsioon – raha tagastamine
avalikku sektorisse, kuhu see kuulub ja intressi kaotamine võiks olla esimene
samm.
Teine ja otsustavam võiks olla tagatubade keelustamise nõue. Demokraatiat ei tohi lasta kaaperdada rahal
ega tagatoakokkulepetel.
Väikesed kogukonnad võiksid Fourier kombel üritada elada
ressurssipõhist majanduselu ja kui hästi välja tuleb, lisanduks neile uusi.
Neile peaks andma selleks vabad käed.
Ja nii edasi.
Näiteks riigivalitsemise juurde lastutele
tuleb teha psühhopaatiliste omaduste test. Ja kui on psühhopaat, siis hoolimata
kaunimast sõnamulinast, mida see indiviid suust on võimeline välja ajama,
tuleks ta sealt, võimu juurest, hoida eemal nii kaugel kui võimalik.
Ja taastagem haridus. Hoidkem küüntega kinni Mauruse mõttest, õppida
kui hullud. Kapitalismi selles faasis see ei ole kuidagi soositud. Meist
tahetakse saada tarbimismasinad ja enamasti ongi õnnestunud seda teha.
Kui üleilmselt ei ole see üleminek ressursipõhisele või intressivabale majandusele hästi tehtav, siis meie väikese riigi raames see OLEKS TEHTAV. Tõsi, ka maailmal on vaja selleks muutuda vähemalt sellist asja tolereerivaks. Raske öelda, millal see mõistus koju jõuab ja mis nihked on vajalikud teadvuses, kogemuses, keskkonnas.
Kui üleilmselt ei ole see üleminek ressursipõhisele või intressivabale majandusele hästi tehtav, siis meie väikese riigi raames see OLEKS TEHTAV. Tõsi, ka maailmal on vaja selleks muutuda vähemalt sellist asja tolereerivaks. Raske öelda, millal see mõistus koju jõuab ja mis nihked on vajalikud teadvuses, kogemuses, keskkonnas.
Üsna kindel on, et esimesena muutuvad asjad
mitte paremaks, vaid veel võikamaks, absurdsemaks ja inimeste arengut
tõkestavamaks. See vahest toob enamikul mõistuse koju, nagu stagnatsioon
sotsialismi ajal tõi. Siis võib rääkida muutuste tuulest ka laiemas ringis,
praegu jääb see üksikute teoretiseeringute tasemele, kuigi ammu oleks vaja
palju laiemat kõlapinda…
1 Comments:
aitäh,et olemas oled
Postita kommentaar
<< Home