Tuu kuuega tuleb elada, millega sa sündinud oled (Kaika Laine)
Kui inemise ütsteist hindase ja ütsteist avitase,
nii nagu vanarahvas ütleb, et käsi peseb kätt, siis on elu kõik komben.
Siis
ei ole elul hätä sxxxxxi
Saatest Kersna,
24.12.2011 „Tuled akendes“
See pilt ülal aga pärineb Vahuri saatesarja 9-ndast saatest, „Iga pink räägib oma loo“,
Tahaksin selle blogilooga
alustada kirjutisi nõidadest, ehk teiste sõnadega ravija – ja
ennustajavõimetega inimestest.
Paljud inimesed
ei pea sõna nõid õigeks või heaks. Mina kaldun arvama, et selle sõna
demoniseerumine toimus meil ja mujalgi pärast ristiusustamist ja on kahjuks
paljus kristluse „teene“.
Paljud Eestis ei
tea seda, et kui protsentides rahvaarvust arvutada, sai kristlus siin hakkama
suuremategi kuritöödega, kui Hispaanias. Tsuudide, eestlaste nõiad olnud siin
kuulsad väga ammu, üks olevat täpselt ennustanud Batu khaanile, kaugele too
jõudvat.
Sageli, sellesama
kristluse mõjul ilmselt, tikutakse nõidu jagama kahte lehte, ühed olevat
halvad, teised head.
Siin ma kahtlen.
Ma arvan, et võimetega inimestest osa kasutab oma võimeid hästi, osa ei oska neid õieti kasutada, kasutades neid võimeid siis selles mõttes halvasti. Paljud ka kaotavad seetõttu need võimed, sest ravitsemisega ei tohi rikkaks saada ...
Ma arvan, et võimetega inimestest osa kasutab oma võimeid hästi, osa ei oska neid õieti kasutada, kasutades neid võimeid siis selles mõttes halvasti. Paljud ka kaotavad seetõttu need võimed, sest ravitsemisega ei tohi rikkaks saada ...
Kuigi kristluse
suhe ravitsejatega on väga vastuoluline, sest see institutsioon
on selle asja
põhjalikult pea peale pööranud, on ravitsejad ise oma põhiolemuses sageli
sügavalt usklikud, tõelised kristlased.
Nii oli maailmas
vahest tuntuim nõid Vanga sügavalt
usklik kristlane, kes rajas oma säästudest kiriku Rupitesse.
Nii oli lugu ka
Eesti kõige tuntuma ravitsejaga, Kaika Lainega.
Laine ise ei ole
tahtnud enese kohta sõna nõid kasutust, kuigi ühes kohas ta möönab, et sõltub
sellest, mis mõttes seda sõna kasutada.
Mina tahan seda
kasutada heas mõttes, meenutades sellega ka kõiki neid ravitsejainimesi, kes
kunagi siin Eestis on oma elu tuleriidale jätnud.
Ei taha siin ka
häid kristlasi kuidagi tülli ajada kellegi teisega. Tõelise algkristluse läte
oli ka ravitsemine. Jeesus oli ka ravitseja.
Et ravitsemine
aga mõjuks, oleks tarvilik usu olemasolu.
Kes ei usu, see on ull. (Laine)
Kuna kristlus on
aga meil ikkagi vahest kõige sügavamaid, ka algupäraseid juuri ajanud
(hernhuutlased), siis vahest kõige loomulikumaks nõudeks ravitsemisel oligi
Laine puhul ristimise nõue.
Tema ei saanud
hästi ravida neid inimesi, kes tema koguduse alla ei kuulunud.
Nii põhjendas
Laine ise oma ristimise nõuet.
Laine ise aga
olevat tulnud Indiast ja sinna minevat ta ka tagasi.
Isiklikult kaldun
oma vaadetelt budistliku kogukonna poole ja usun, et ehk seegi oleks sama välja teinud...minu kreedo on see, et vaatame
samu asju erinevatest lukuakudest,
Nii sõnastas
selle tõe Steve Jobs...
Ning Laine suguse
võimekusega järglane peaks sündima kusagil 2027 aasta paiku, nii nagu ta
eellanegi tema suguvõsas oli seitse põlve enne tegutsenud.
(Intervjuust Jüri
Aarmale 2009)
Mul on aga sügavalt
kahju, et mul ei olnud võimalust Kaika Lainet isiklikult tunda.
Täna on Laine
sünnipäev ja ta oleks saanud 87 aastaseks.
Aasta tagasi aga,
21 aprillil 2012, Laine suri.
Loodan, et ehk
toob saatus (või siis eluraamat, nagu Kaika Laine seda nimetas) mulle võimalusi
ka praegu tegutsevate nõidade-ravitsejatega suhelda. Eks see sõltugi rohkem
minust.
Just eelmisel
pühapäeval, 27. aprillil, käisin perega Võrumaal
– tuli mõte Munamäelt laia maailma vaadata.
Oligi ilus päev
ja kõik kaugele näha, minu kodukoht Kanepi vist ka.
Siis aga tuli
mõte, et peaksin üles otsima Kaikamäe, Kaika küla ja istuma Laine pingi peal.
Samal päeval möödunud
aastal, 27. aprillil, sängitati see suur ravitseja Lüllemäe kalmistule.
Pink on aga
Kaikamäel, Kaika kooli kõrval ja Laine ise mäletab seda, kuidas lapsed selle
tamme istutasid. Olid istutanud tegelikult terve tammeallee, aga ainult see
tamm jäänud alles...
Sealsamas mäel on
ka külakalmistu ning vana kiriku, Kaika Püha kolmainu kiriku varemed. Viimati
tegutses siin kogudus 1962, aga kirik oli juba enne lagunud.
Praegu aga seal
vaid varemed.
Nii saigi see
lugu alguse ja võtsin maipühadel ette ja uurisin läbi selle, mida Laine kohta
võis leida.
Laine kohta on
praeguseks (minu andmetel) kirjutatud 2 raamatut,
* Einar Ellermaa ja Inge Pitsner „Kaika Laine inimesed“
Pilgrim 2013
Pilgrim 2013
Raamatust on ka
reporter.ee –l tutvustav video:
http://www.reporter.ee/2013/10/30/kuidas-toimis-rahvaravitseja-kaika-laine/
http://www.reporter.ee/2013/10/30/kuidas-toimis-rahvaravitseja-kaika-laine/
* Reet Kudu „Kaika Laine – sajandi naine“
2009
Nagu ülalt näha, on Vahur Kersna teinud Lainest saateid ja ühte teist on leida mujaltki.
2009
Nagu ülalt näha, on Vahur Kersna teinud Lainest saateid ja ühte teist on leida mujaltki.
Nii et natukene
siiski uurimist jagub.
Sünd ja ravitsemise ended:
Kaika Laine,
neiupõlve nimega Laine Laas, sündis siia ilma 4. mail 1927,
Liisa ja Jaan
Laasi viienda lapsena.
Tema ämmaemandaks
oli külas tuntud ravitseja Kadi Aab.
PS! Sellest
asjast üksi võib järeldada, et ravitsejavõimetega inimesi Eestisse jagub,
ainult et vahest just sellise aura – ja võimekusega inimesi ei sünni sageli,
nagu Laine.
Reet Kudu
raamatust loeme, et Lõuna Eesti preestritele külla tulnud kõrge külaline Konstantinoopolist
olevat Kaika Lainet kirikutrepil nähes hämmastusest tardunud ja öelnud –
sellise nimbusega olevat maailmas vaid paar inimest...
Kadi Aab nägi
tüdruku otsa ees nõiamärki – risti, madu ja karikat.
Rääkinud sellest
ema Liisale.
Lainele andnud ta
sellest teada siis, kui tüdruk sai 16 aastaseks. See lugu pidi olema juhtunud
siis 1943, just siis (kas enne või pärast haigust, pole selge), kui tüdruk jäi
pärast koolist toimunud võistlust rängalt kopsupõletikku põdema. Vist koos sellega
lisandus ka tuberkuloos, 6 kuud teda
põetati. Laine ei suutnud süüa ega juua ega voodistki tõusta.
Selle haiguse
lõpus aga sai tüdruk Kõigekõrgemalt ilmutuse – tema saatuseks on teisi inimesi
aidata ja neid ravima hakata.
„Ma veel punnisin vastu, et kuda mina, kui endal
vaevu eluvaim sehen, aga Kõigekõrgem jäi endale kindlaks“...
Seejärel leidis
tüdruk jõudu neljakäpukil voodist välja roomata. Tasapisi algas tervenemine.
Kunagi, kas siis enne
või pärast haigust, tuli ka Kadi Aavalt see jutt, et tüdruk olla tervendaja.
Ja
ikka veel ei osanud noor neiu sellele erilist tähelepanu pöörata.
Just enne oma
surma, 26. aprillil 1956, oli Kadi öelnud – see, kes kannab minu risti, sellest
saab minu järeltulija. Teadmata sedagi ennet, oli Laine kandnud risti matustel.
Noor naine sai
just siis 29 aastaseks. Kadi tahtnud surivoodilt Lainele pärandada muudki tarkust, aga Laine
oli just siis Antslas posti järel ja nii ei saanudki nad enne tervendaja Kadi surma
kokku.
Ristikandmise
jutt aga levis ja kaks nädalat
pärast seda tegi Laine terveks kolhoosi piimavedaja Elsa Smidti umbesse läinud
käe.
Nagu Laine ütles,
oli see naine olnud väga hea inimene ja ta tänas teda mõttes sageli selle eest,
et suunas õigele teele.
Ent tõeline
tervendamine algas Laine sõnul alles siis, kui ta oli saanud 33 aasta vanuseks.
Täpselt selles eas ta ka abiellus Ilmar Rohuga (1909-1985).
Kuid lähme ajas
veel kord tagasi, Laine lapsepõlve. Laine on ühes intervjuus öelnud, et ta
olevat lapsepõlves ikka oma ema järel käinud ja tissi tahtnud, koguni
kooliajani välja.
Ka sellest oli
Kadi Aab rääkinud – et see võib olla oluline ravitsejaväe saamiseks.
Külakoolis sai
Laine käia 6 aastat, raske sõjaaeg rikkus ära unistuse arstiks õppida.
Aga 8 aastat tuli
käia karjas, laps sai sealt rikkaliku loodusetunnetuse.
Igaühel ei ole
sellist isa, nagu Lainel oli – Jaan Laas oskas ravimtaimedega ravitsemist. Tema
võttiski tüdruku käekõrvale ja viis metsa, näidates, kuidas üks või teine taim ravib. Ravimtaimi korjas
tüdruk innukalt. Saksa ajal pidanud koolis korjama ravimtaimi ja Laine korjanud
neid 60 kilogrammi.
Kuni kõrge
vanaduseni välja käis Laine ravimtaimi korjamas, ja sageli ütles talle mingi
hääl ette, mida ja millal vaja korjata. Kõik see aga sõltus paljudest asjadest,
kuu faasidest,
neist kõige parem
korjamise aeg vana kuu ajal, ning ka sellest, kas taim annab selleks loa. Nii
ei ole tänapäeval apteekides sageli ravimtaimedest kasu, sest need on korjatud
valesti, valel ajal.
Ja selle kõige eest
peab alati tänama:
„Täna alati ja iga anni eest.
Kui murrame kasvõi lillekesi kimpu,
peame loodust tänama.
Täna kõige eest. Ravimtaimede eest.
Ubinate eest. Iga asja eest.
Kui vili väljale külvatud,
Ubinate eest. Iga asja eest.
Kui vili väljale külvatud,
palume ja täname Suurt Loojat,
et ta õnnistaks saaki, tööd ja vaeva.
Kui vili aidas, peame jälle tänama.
Kui vili aidas, peame jälle tänama.
Alles nii toimides, hakkab inimene mõistma,
mis loodus on talle andnud.“
Vahur Kersna
koostatud „Ilusast Eestist „ leiame ilusa minutilise lõigu Laine ravimtaimede kogumisest:
Vahur Kersna – „Ilus Eesti“,
Lainest lõik alates 46:45 ...
Elu Eestis aga
sõja ajal ning eriti pärast sõda oli väga raske. Kuulake näiteks Kadri Kõusaare
jäädvustatud videot 2012. Üks viimane Lainest üles võetud video, üks filosoofilisemaid,
kus Laine ennustab ka ette, et 2013 aastast alates hakkavad inimesed jälle
muutuma paremateks (Veevalaja algus??)
Siin räägib Laine loo sellest, kuidas ta koos emaga pääses ära vanglakaristusest.
1947 Laine isa
sureb.
Laine koos emaga
ei suuda täita koormisi ja nad mõlemad mõistetakse seitsmeks aastaks vangi.
Enne vanglakaristuse jõustumist aga jäi natuke aega ja siis sõitis noor Laine
Tallinnasse, Veimeri jutule.
Täpsustusena - Reet
Kudu, ka Heldur Jõgioja väidetel läks Laine Nikolai Karotamme jutule.
Lootust oli vähe
jutule saada, aga siis kohanud Laine uksehoidjana ühte meest, kes Saksa
sõjaväest kõrvale hoidnuna metsas redutas.
Sõja ajal, kui Laine
käis karjas, olid 2 meest, üks siis praegu Veimeri (või Karotamme) uksehoidja,
palunud Lainelt süüa tuua. Ja Laine tõi, isa lõiganud aidast suure tüki seakintsu
ja 3 pätsi leiba peale selle. Suured, iseküpsetatud leivad olid...
Sellest kõigest
rääkis siis see mees Veimerile ja nii pääses Laine koos emaga vangistusest.
Vili aga ikkagi
rekvireeriti ja neid päästsid naabrid, kes aitasid Lainet emaga toime tulla.
1949 tuli Lainel
koos emaga põgeneda metsa. Neid käis hoiatamas valla täitevkomitee kirjutaja ja
nii nad jõudsidki metsa põgeneda, öösel tuli käia loomi söötmas.
Selle kirjutaja
tütrest, Maie Keelest, sai Kaika kooli õpetaja ja ka teda on Laine palju
aidanud.
Postitöö:
1950 –ndast
aastast algab Laine töö postiljonina.
30 aastat
postiljonitööd ei olnud kerged. Nagu alati meie maal, tikuvad näiteks koerad
tigedad olema, üks kuri koer olevat Lainel säärest tüki välja hammustanud.
Aga kõige hullem
õnnetus juhtus Laine elus 1953, kui postihobune kurja mesilassülemi tõttu
lõhkuma hakkas. Laine kukkus vankrilt, jäi ohjadesse kinni ja sai kõvasti viga.
See hetk jäänud
mällu elu lõpuni – siis „vaadanud
Vikatimees mulle otse silma“
Aga pärast
juhtunut vedas Laine posti lõpuni, siis sai alles viimases postiringi talus abi
ja saadeti arsti juurde. Selline oli elu tollal.
Selle õnnetuse
tõttu ei saanud ta kunagi lapsi.
Aga ravitsejatel
ongi millegipärast nii, et kahte asja nad korraga hästi ei saa.
Postiljoniametist
on Lainel meenutada ka üks kohtumine tulnukatega:
„Eks juhtus ikka
kummalisi asju küll. Kui ma kord posti vedasin, siis teeotsal see juhtuskil.
Hobune sörkse ja äkki ajas end üles kahe jala peale ja suur sahin ja mühin.
Vaatasin üles ja läks too laiv minust üle, see tulnukate laiv ja peegeldas
Ähijärvel, kuus inimest oli sees ja kõik läbi paista inimesed sees. Mis ta muud
ikka oli?! Lendav taldrik, kõik olid läbipaistvad inimesed. Öeldi, et oleksid
pidanud pelgama. Aga mis ma neist pelgan..:“
Muusika ja Laine:
Muusika on Lainet
saatnud kogu elu. Maie Keel meenutab
ikka toredat postitädi, kes hobusõidu ajal lugusid jutustas ja lastelaule
laulis. Tollal lauldi üldse töö juures ka sageli.
Aga
muusikaharrastus pärines muidugi kodunt – intervjuus Jüri Aarmale
Jüri Aarma:
„Kaika Laine – kõik läheb nagu kirja pandud“
räägib ta sellest
nii:
Meid oli neli õde, viies, vennake, suri noorelt — nüüd olen üksi järel. Meil oli viis lehma ja lambad, kolm hobust (kaks töö, üks sõidu tarvis), 47 hektarit maad. Kaheksa suve kandsin karjavitsa.
Kui laupäeva õhtul olid loomad talitatud ja isal saun köetud, vaat siis läks muusikaks. Isa mängis vennaga vaheldumisi viiulit, vanem õde Linda kitarri, keskmine, Leida-Marie, mandoliini ja meie emaga laulsime. Iga laupäeva õhta — see oli nagu aamen kirikus.
Laine, ravitsemine ja muud selgeltnägemise lood.
Pärast 33-ndat eluaastat algas Lainel väga tõsine ravitsejatöö. On kokku püütud rehkendada, et Lainelt on abi saanud vähemalt 70000 inimest.
Ravitsejakaustikud
pärandas Laine Kirjandusmuuseumile, nii et sealt peaks saama neid uurida.
Tunnistan, pole veel sinna jõudnud, aga tõsisematel huvilisel tasuks neid
sirvida.
Hakatuseks aga natuke sellistest asjadest, millega Laine
ei tahtnud eriti tegelda, kuigi võinuks: ennustamine ja selgeltnägemine.
Juta loost (Kaika
Laine inimesed) loeme sellist humoorikat lugu, kuidas
metskonna
palgapäeval mehed jooma pööranud ja siis ära kaotanud sumodani palgarahaga.
Laine juhatanud, portfell ei ole tema majast kaugel, see ühe kurvi peal teest
veidi eemal...
Tema käest on
küsitud kadunud autoratta, mehe, muu sarnase asja kohta.
Enamasti Laine ei
taha aidata (ja eks nad ole tühiasjad ka ). Aga mõnda lähedast naabrit on
aidanud, nii leiab Reet Kudu raamatust naaber Aino tunnistuse sellest, kuidas
Laine ennustas tema pojale, et tuleb Ida Saksa sõjaväeteenistusest eluga
tagasi, kuigi ohte palju.
Ja teine sarnane
lugu, kus poiss kaotas ära kaarutamisel juhiload ja Laine juhatas, kuskohast
põllu peal neid leida.
Laine
lähisugulased, näiteks õe lapselaps Ergo Laas, kes ühtlasi tema ristipoeg ja
vaimulik, räägib loo (või õieti sellest, et sellega pidi harjuma): Laine räägib
telefoniga ja ütleb, küsimata, enne, kui toote lapse ravida, peab laps olema
ristitud.
Selliseid asju
nägi Laine kohe.
Ja eluraamatatut,
seda näiteks, mitu last naine saab, seda ka.
Eluraamat, nagu
sellest reporterivideost näeme, pidavat olema olnud naisel
vasaku poole
peal, meesterahval parema poole peal. Ja sünnümärk peab olema.
Ja siis veel –
halval inimesel eluraamatut näta ei ole ...
See video on huvitavalt
tähenduslik ka seetõttu, et sõidul Lõuna Eestisse kohati avarii teinud
hädalisi, 2 vanemat daami, keda siis aidati abi väljakutsumisel.
Jutust selgus aga
üllatav – üks avarii teinud daam oli Lainelt abi saanud. Nii suur on vanema
põlvkonna seas Laine kuulsus – lähed ja saad mingitel asjaoludel kokku ja
leiadki inimese, keda Laine aidanud.
Nii et Laine
ravijavõimed ei ole ainult seotud ravimtaimedega, vaid ka muu selgeltnägemisega
– ilma eluraamatut nägemata ei oleks ta osanud ravida.
Enne, kui ma siin
natukene mõnda tervenemise lugu ümber jutustan,
soovitan kõigil
ikkagi minna raamatukokku/ poodi ja ise lugeda „Kaika Laine inimesed“ läbi. See
on südamega tehtud raamat ja kosutav lugemine igal juhul.
I Dagmari lugu
Vahest kõige
õpetlikuma ravimislooga raamata algabki – baleriin Dagmar Rang Saal vaevles
lapsena tihti palaviku käes.
Dagmari ema läks
Kaikale enda tervisehäda pärast, aga võttis tütre pildi ka kaasa. Ja Laine
diagnoos oli kohe selline – sellel tüdrukul on mandlid haiged.
Selle peale
Dagmar ise võttis ette, läks kurgukliinikusse koos oma sõbranna Agega ja
ütelnud, enne siit ei lahku, kui mandlid opereeritud.
Mandlid opereeriti Dagmaril ära ja tema tervis paranes.
Mandlid opereeriti Dagmaril ära ja tema tervis paranes.
Seejärel Dagmar
käis Lainet 80-ndatel tänamas.
91 aastal, pärast
abielu ooperilaulja Aarne Saaliga, pidi Aare sõitma Sitsiiliasse konkursile.
See pidi olema ka noorpaarile pulmareisiks. Dagmar sõitis kaasa, aga teda
vaevas varvavalu. Nii mindigi enne seda Laine juurde ja saadi Dagmarile rohuks
viina ja õli. Viina pidi iga päev tarvitama 3 lonksu.
Tollane reis
kulges aga läbi Moskva ja millegipärast juba Moskvasse jõudmiseks tuli läbi
teha suuri vintsutusi. Nii oligi surmväsinud noorpaaril mõte mõlemal ravilonks
Laine pudelist võtta.
Imelik lugu, aga
Dagmar sai oma varbaveast juba järgmiseks päevaks terveks, Aare
sai enesele sama varbale vea külge kohe järgmine päev ja see ei kadunud ära enne nädalat aega.
sai enesele sama varbale vea külge kohe järgmine päev ja see ei kadunud ära enne nädalat aega.
On teada veelgi
sarnaseid juhtumeid, kus naise abikaasa, tarbides tema radikuliidi ravimit,
Laine antud viina, jäänud radikuliidiga voodisse..
Dagmari sõbranna
Age, Age Oks nimelt sai ka Lainelt abi – Estonia Uinuva Kaunitari esietenduseks
pani Laine korda Age jala.
Selle eest
kutsuti Laine samale esietendusele.
....
II Ühe perearsti,
Laura lugu
See lugu on õieti
lühike, aga väga tähenduslik. See perearst on üks paljudest, on vist kokku
loetud 43 arsti, kes kõik on patsiente Laine juurde saatnud (või vähemasti
kirjutanud saatekirja, vahest ka patsientide palvel).
1993 aastal läks
arst koos abikaasaga, kes Laine hästi tundis, teda sünnipäeval õnnitlema.
Naisel oli käe
keskmises sõrmes kuldsõrmus, mis talle väga meeldis.
Laine hoiatas
teda – seda sõrmust ära kanna keskmises sõrmes.
Et tulevat
naisteprobleemid.
Laura unustas
selle hoiatuse, aga ühel 1995 aasta päeval said nad Lainega kokku
teatrietendusel. Juhuslikult nägi ta Laura käes sedasama kuldsõrmust.
Ja Lainel oli see
meeles, ta vaatas Laurale otsa ja ütles väga tungivalt, ära kanna seda sõrmust
keskmises sõrmes.
Järgmisel päeval
lasi Laura kullasepal selle sõrmuse ümber teha.
ja mis imelik – seejärel jäi noor naine lapseootele.
ja mis imelik – seejärel jäi noor naine lapseootele.
See lugu on veel
tähenduslik selle poolest, et Laine enda sõnade järgi on ta aidanud lapseootele
150 naist.
III Peetri lugu.
See oli üks
viimaseid Laine tervendamise lugusid, siis ametlikult ta enam kedagi vastu ei
võtnud, elas pärast 2006 aast infarkti südamestimulaatoriga.
Aga tegelikult
tervendas ta siis ka edasi. Ärimees Peeter haigestus oma ärile raskel ajal,
2008, müeloomi. Vähk tuli kahe koha peale, vasaku õla ja paremale, 8 ribi
peale.
Ja alles siis
hakkas tuttavatega vestlustes välja tulema, et surmaga silmitsi olles tulevad
ikkagi sensitiivid appi.
Kaks Peetri
sõpra, kes Lainet tundsid, sõitsid Laine juurde ja siis ütles Laine, Peetrit
tundmata – sellel mehel oli 10 aastat tagasi autoavarii, praegu on halb aeg ja
vanad asjad lähevad halvaks!...“
Vähiravi suhtes
on Laine ise öelnud, et ta ei suuda just palju. Aga Peeter sai tema ravi abiga
terveks, kasvajad hakkasid tasapisi kaduma ja luu hakkas iseennast tagasi
kasvatama....
IV Laine põetaja
Virve Kirsi lugu
Paljud, kes ei
tea nõidade kohta paljut, imestavad, aga miks Laine ennast ise ei suuda ravida?
Ka Vanga kohta
kehtib aga sama lugu: ravitsejad ei suuda ravida iseennast ning oma lähedasi.
Isegi kaasravitsejate kasutamine on raske, sest ravitseja bioväli ei lase teisi
enesele ligi ...
Nii kasutaski
Laine väga sageli arstide abi ja mitte kunagi ei olnud arstidega mitte mingil määral sõjajalal, suhtudes neisse
alati hästi. Seetõttu ehk saidki arstid ka Lainega nii hästi läbi ja saatsid
oma patsiente tema juurde – Laine ise saatis omakorda neid, keda ta kindlalt
abistada ei suutnud.
2006 detsember
toodi Laine infarktiga Tartu südamekliinikusse.
Ja Laine valis
välja omale abilise seal ise – ta ütelnud Virve Kirsile:
„Tulõ siiä. Tulõ avita minno.“ ....
Ei ole tõsi, et
Laine viimastel eluaastatel enam ei ravinud. Ta ravis ka siis, kui ise
haigevoodis. Nii ütleb Virve, et
„ Ta avitas kogu
aeg. Oma palatis parandas ta kõik teised patsiendid ka ära, ilma et nad tema
poole oleksid pöördunud...“
Ja kui nägi ühte
salliga õde, kes oma bronhiidist lahti ei saanud, palus tedagi oma voodi manu
kutsuda. Õde sai peagi bronhiidist lahti.
...
Virve ja Laine
said headeks sõprannadeks, jätkates suhtlemist ka siis, kui Laine juba kodus.
Lõpetuseks:
Olgu, leidsin
siiski, et blogirullis ma ei suudaks väga palju ümber jutustada, nii on
selleski loos vaid hajanopped ühest Eesti kuulsamast inimesest.
Nii et tuleb
lisada lühendid „ja nii edäsi“, „ja nii
edäsi“ ..., sest
Laine
aastakümnete jooksul kogunenud ravilugusid ei jõuaks parimagi tahtmise korral
ümber jutustada.
Oleme tänulikud
„Kaika Laine inimesed" autoritele, kes seda enam suutnud ja mis ehk tähtsaimgi
– nendes näputäies lugudes olulise suutnud välja tuua.
Panen vaid lõppu
veel näputäie linke, mis töötavad ja Lainest räägivad, mugavuse mõttes on
tekstis toodud lingid siin ka topeldatud.
Lingid ja viited:
- Einar Ellermaa ja Inge Pitsner „Kaika
Laine inimesed“
Pilgrim 2013
Raamatust on ka reporter.ee –l tutvustav video:
http://www.reporter.ee/2013/10/30/kuidas-toimis-rahvaravitseja-kaika-laine/
http://www.reporter.ee/2013/10/30/kuidas-toimis-rahvaravitseja-kaika-laine/
- Reet Kudu „Kaika Laine – sajandi naine“
2009
3.
Kersna, 24.12.2011 „Tuled akendes“
Kersna, 24.12.2011 „Tuled akendes“
4.
Klassikaraadio saade 1998
(Lainest alates
20 minutist)
5. Ott Lepland,
Paul Daniel, Sven Grünberg:
„Ma tulen kord
jälle“, saatest iga pink räägib loo 10.11.2012
6. Link tervest
saatest siin
7. Vahur Kersna – „Ilus Eesti“,
Lainest lõik
alates 46:45 ...
8. Virve Kirss –
Kaika Laine põetaja tema infarkti ajal 2006.
9. Linda Järve – Kaika nõid kõneleb
aastatuhandevahetusest
10 (vigane link,
aga õige viide.)
Juhani Püttsepp,
Toomas Sildam "Kaika nõia laubal on rist, madu ja
karikas" Postimees,
7. september 1999
11. Heldur
Jõgioja, „Laine Roht, 80“
12. Madis Jürgen,
„Sünnipäevalaps Kaika Laine“
13. Kaupo Padar,
„Taim tahab ka tänamist“
14. Jüri Aarma:
„Kaika Laine – kõik läheb nagu kirja pandud“
15. Kaika nõid – Hea inimese näeb näost ära...
16. Liina Lepiku
saade Vikerraadio „Kesköötunnist“
ja nii edäsi ja
nii edäsi ....
Laine kohta peab
olema kirjas väga paljudes eluraamatutes väga palju, sest väga paljusid siin
Eestimaal on ta aidanud.
Neid eluraamatuid
aga saavad lugeda vaid Lainesugused, ehk siis see mees, kes sünnib 2027 Laine
järeltulijaks,
teeb meile need
raamatud jälle nähtavaks ja meiegi hinged tervemaks...
0 Comments:
Postita kommentaar
<< Home