Raamatukogude tühjenemise aegu
Aeg on andnud suurepärase võimaluse jälle
sisse astuda Alma Materi raamatukogust.
Sellise peru hobuse otsas ratsutamine, nagu IT
seda on, nõuab aeg ajalt täiendõpet, ja seda täiesti sisulises mõttes.
Iga piisavas vanuses inimene leiab ennast ühel
päeval valdamas siin mingeid surnuid keeli - näiteks C, Pascal, Foxpro, kui
enda antiikvaramut vaadelda.
Ja uusi ei tunne sa mitte ja nende antiiksete
asjadega ei maksa isegi lagedale tulla Ja isegi intellektuaalses plaanis toimub
vananemine, kuigi mitte nii järsult, nagu praeguse noortekultuse harjal EW-s
seda arvatakse olevat.
Ometi ei tohiks mõned asjad siin ilmas nii
järsult muutuda ja kõik uus on õpitav.
Omandasin oma füüsikuhariduse ajal, mil TÜ asemel oli TRÜ ja selle kummalise järelmina oli Tartu suhteliselt hästi varustatud füüsikaalase õppekirjandusega. Need raamatud olid kõik vene keeles, aga nad olid olemas.
Ma ei kuulunud enamuse ridadesse, kes oma
hariduse põhiosa omandasid konspekteerides, vaid eelistasin sageli iseõppimist. Ime
küll, aga selline asi oli tollal täiesti võimalik - ei pidanud käima kõigil
loengutel, kuigi mõne kursuse hinne võis 5 punkti asemel tulla näiteks 4 ja
mittekäimise hinnaks oli väga pingeline eksamisessioon. Puuduseks oli näiteks see, et ma ei õppinudki
selgeks konspekteerimist.
Kuid raamatud andsid lisaks loengutele siiski
võimaluse mõnes vallas minna põhjani, mida loengud ei võimaldanud.
Kui tuli laulva revolutsiooni aeg, see
protsess lakkas. Raamatukogu täienes nüüd küll mõningase koguse
uudiskirjandusega, kuid see polnud kaugeltki nii täielik ning isegi see vähene, mis lisandus, komplekteerus
täiesti juhuslikult. Hoolimata kõigest mingid
raamatud infotehnoloogia vallas raamatukokku siiski jõudsid ja võis eeldada, et
pärast surutise aegu see olukord ükskord ometi normaliseerub, s.t. pärast 10,
maksimaalselt 15 aastast aega muutume täiesti normaalselt arenevaks Ida Euroopa
riigiks (eriti tiigri aupaiste najal).
Mul polnud mahti ajavahemikus 1998-2014 eriti
tegelda IT kirjandusega, kuid iga kord, kui tekkis mõne huviala tõttu vajadus
tellida ühte või teist raamatut mõnest muus vallast, ei olnud lootuse kübetki
seda leida TÜ raamatukogust.
RVL kaudu sain selle raamatu raha eest
tellida, tavaliselt tuli see üle mere - Soomest, harvemini Rootsist,
spetsiaalsetel juhtudel (aga see oligi spetsiaalkirjandus) mujalt.
Lootsin tasahilju, et vähemalt kõige
põhilisemate õpikute osas on asi siiski pisut erinev. Üllatus, üllatus, aga anno 2014 valitseb INFOTEHNOLOOGIA vallas Eesti raamatukogudes täielik tühjus. Väikseks erandiks on Tartu Linnaraamatukogu, kus näpuotsaga siiski midagi on, ja linnaraamatukogu ei peagi
tegelema sedavõrd IT alase kirjandusega.
Aga TÜ raamatukogus kahjuks ei ole peaaegu
mitte kui midagi. See näpuotsatäis, mis seal on, on sinna tekkinud just vaestel
90-ndatel ja veel natuke on tulnud lisaks ajavahemikus 2000-2005.
Peaaegu absoluutselt ei ole lisandunud ka IT eestikeelset kirjandust, praeguse faktilise lingua franca Java jaoks tuleb
õppuritel kasutada Jüri Kiho 2002 aastast pärinevat "Java aabitsat".
Meeldiv erand on värsked raamatud teemadest "funktsionaalne programmeerimine" ja AI, lisaks üks meeldiv robootika alane sissejuhatus ning minu endise kolleegi Riina
Reinumäe raamatud (EXCEL, WORD, POWER POINT). Näppudel ülesloetav nimestik.
Võib julgelt postuleerida, et ei maksa oma
aega minna raiskama TÜ rmtkg. avariiulitele, võta kohe oma krediidikaart ja
mine telli raamatuid Krisost. Ja oota raamatut muuseas 2 nädalat ja rohkem. Ja
arvesta, et alati ei ole see kõige õigem raamat ühe või teise asja jaoks. Raamatupoes
sirvimine võimaldab sageli selle valiku eelnevalt ära teha.
Rahakoti paksus määrab keele valiku - olen
maabunud nüüdseks vana malli juurde ja tellin raamatuid ühe venekeelse
raamatupoe kaudu Venemaalt. Seal on endiselt kõik kirjandus olemas, venekeelne
kahjuks, aga 2 korda odavam.
Näide: Thinking in Java. ....
Mis aga lausa skandaalne - "The Art of
Computer Programming" on TÜ rmtkg-s olemas vaid venekeelses versioonis.
Appi!
Palju asju on meie õnneks olemas arvutis, kuid
arvutiekraani taga silmade rikkumine lihtsalt lugemiseks ei ole kõige õigem
valik, vähemalt mitte tsiviliseeritud inimeste jaoks. Ja tudengitel ei ole
kunagi ülearu palju raha ja kõike tasuta siiski ei saa ja kui ka saab, siis
võiks ükskord sellise varastamise mentaliteedi
asendada soliidsema suhtumisega, sest tahame olla ju tiiger edasi...
Miks meil tänase päevani puudub õppekirjandus? Milleks TÜ-le siis üldse raamatukogu oleks vajalik? Nii kallist tuubikumi ilmselt ei tasu üleval pidada, seal võiks olla lisaks töötajatele ka raamatud, mida need töötajad saaksid välja laenutada??
Ka TTÜ -s ei ole seis üldsegi mitte parem.
Kõik see vaidlus, kus on progemise õpe vingem, kas TTÜ-s või TÜ-s, muutub
peaaegu mõttetuks sel lihtsal põhjusel, et ei ole raamatuid ja üleminek
e-õppele ilmselt võib sellist nihilismi veelgi süvendada. Sellist jama aeti
kunagi vene ajal ka, et tõmmake kusagilt, laske teha kserokoopia, milleks meile
raamatud (IT alal oli ka siis nii). Aga praegu on õitsev kapitalism, härrased,
meie e-tiigrit tuuakse näitena igal pool. Kas piinlik ei hakka??
Rõhutan - normaalsetes riikides ei ole nii. Näiteks
Bruce Eckel avaldas oma raamatu "Thinking Java" algselt netis ja
alles tudengite poolne surve sundis selle välja andma raamatuna. Sealsed õppurid ei taha lugeda raamatuid
arvutist, ei taha.
IT raamatute trükk ja müük on õitsev äri
läänemaailmas.
Kellel võimalus võtku kaasa rahast tiine
krediidikaart ja käigu ära Helsingis - ei pea ootama Kriso järel nädalaid...
Seal on olemas IT alased raamatud nii müügil
kui ka raamatukogus.
Meie ülikoolis aga, kus järjest kerkivad
pompöössed, klaasist (küttearved ei ole meil probleem iial olnud) õppehooned,
ei ole aastakümnete jooksul saadud tööle kõige elementaarsema, ma rõhutan,
ELEMENTAARSEMA õppekirjanduse komplekteerimist.
Mulle võidakse vastu vaielda, et milleks
raamatute lugemine, RTFM ja kõik muu
tuleb töö käigus. Tingituna valdkonna eripärast on tõesti nii, et peale
raamatute tuleb umbes 50% ajast õppimise faasis kindlasti tegelda teadliku harjutamise,
koodinikerdamisega, nagu kokk peab oma road valmis tegema köögis ja
retseptiraamatute peast teadmine ei päästa...
Kuid ma arvan, et tasakaal 50:50 siiski on
oluline. Programmeerimise projektid tikuvad olema väga mahukad ja võib juhtuda,
et inimene upub ära oma projekti sisse, saamata võimalust süvenemiseks.
Teoreetiline mõtlemine sellise nikerdamise
käigus ei kujune. Äkki tuleks otsida IT inimeste põua põhjusi (ma mõtlen just
teadmistega inimeste põuda) selles.
Äkki alustaks raamatukogudest. Siis äkki
jõuaks ka inimesteni, kes IT-d õpetavad, ja ka eestikeelse õppekirjanduseni.
Teine võimalus on ka, mis ilmselt realiseerub:
jätkata säästuülikooli ja säästuakadeemia poliitikat. Näiteks meie uus TA
president juba oma esimeses intervjuus andis mõista, et sajad teadusinimesed,
nagu minagi omal ajal seoses laulva revolutsiooniga (aga meil ei ole praegu
laulvaid revolutsioone, mille kraesse kõik ajada) peaksid leidma varsti ennast
tänavalt, aga küllap eesti ettevõtjad selle lünga likvideerivad ja teadusinimestele
tänavalt kohe tööd annavad. Seni pole nad seda millegipärast teinud, nüüd aga
äkki toimub ime ja ettevõtja hakkab korvalli ja hobuste asemel raha eraldama
teadusele....
Häirekella asemel peetakse sellist asja
peaaegu loomulikuks. Meie senini krooniliselt, s.h. relatiivses suhtes, alarahastatud teaduse
alarahastatus suureneb veelgi, seda lausa absoluutses mõttes, kuid see ka ei
häiri eriti kedagi. Kui vaja, loetakse rahad üle ja sobiv % inimesi lükatakse
tänavale....
Kuid ma jõuan siiski alguse juurde tagasi:
isegi väga pragmaatilises IT valdkonnas alguses siiski oli SÕNA.
Meie riigi visiitkaardiks võiksid olla meie
riigi raamatukogud eelkõige selles mõttes, mis raamatuid nad peidavad ...
Seejärel tõesti ka need kohad, kus printsid
jala käivad. ....
0 Comments:
Postita kommentaar
<< Home