Sõna kui kirg ja nõrkus
Üllaim pärand, mille võime ulatada maailmale, mille kodanikuõigustele me pretendeerisime nii palju kordi, on võitlus mõtte kvaliteedi eest.
[Artur Alliksaare kirjast Eino Lainevoole, vangilaagrist, 06.02.1954., leitud raamatust Artur Alliksaar mälestustes]
Artur oli vaimuaristokraat, üks väheseid, kes meil on olnud. Ma ei julge siiski öelda, et ainuke, teisi võib ka vaimurüütliteks ülendada - olgu kasvõi Viiding. Aga halli aja keskel torkas ta väga silma.
Praegu riivaks ta vahest silma veelgi enam, sest 20. sajandi kuuekümnendail aastail millegipärast usuti veel vabadusse.
Siiski on tunda, et kusagil on tõusmas uus värskendav hoovus noortest inimestest, kes jälle sellisesse reliikviasse usuvad või vähemalt taga ihaldavad.
Aga kes kivi viskas, olgu teadlik, see kõik juhtub kunagi kindlasti ka tema kirjatükkide ja mõtetega.
Vaimsetes sfäärides vist toimib seesama, mis eluslooduses: enne täiskasvanuks saamist peab vaimulapsuke kõigest väest põgenema, põgenema, põgenema mere poole ja kartma küll kurja lindu või kala. Mõni munetud kilpkonnamuna on juba enne koorumist nahka pistetud.
Nii jääbki üle vaid muneda, muneda, muneda ja loota, et mitmesajast munast lõpuks see üks leiab tee ookeani, jääb seal ellu ja elab koguni 300 aastaseks.
Nii sünnibki surematus ja see võib teoks saada isegi e avarustel. Siin on lihtsalt petlikult palju ruumi mõttetuste jaoks. Kui me need aga e ruumist kõrvaldame, jääks järgi kõrb ja mõned kaevud.
Vangilaagrist kirjutatud kirjas nendib Arthur:
"Imelikus kaksikelus, millesse ma olen suletud, mõtlen ma ühes ja kõnelen teises keeles. Vahel rõhub see sunnitus mind, vahel tundub aga huvitavana ja isegi kasulikuna.
See tingib kõne vähesuse ja mõtlemise paljuse. See aitab mõtet vabaneda kobavast, ekslevast, tühisest ja amorfsest, niiviisi viies teda aegapidi vastu kompaktsusele, plastsusele, ekstraktsusele ja viimistlumisele."
Sinu saatuserepliik on kohane vaid siis, kui tõld tõesti on ees, kui dekoratsioon on seal, kus ta peab olema ja hobustele piisavalt kaeru antud.
2 Comments:
Ma lisan siia täna, 23.05.08 Postimehes avaldatud Arvo Pärdi kõne tekstile vihje:
"Google Pärt Mis üleüldse on täiuslikkus"
Sellega kontrasteerib täna ja kindlasti ka homme, ülehomme ja üleüleülehommegi matslus, rumalus,
selline rumalus, mis ei tunnista oma rumalust, selles mõttes ainukene tegelikult olemasolev rumalus.
Meie eksistentsile kujutavad kõige suuremad ohtu inimesed, kelle inimlik taju on nürinenud, kes piltlikult öeldes on kurdid, aga sellised, kes keelduvad oma kurtust tunnistamast ning tahaksid kõigil, kellel kõrvad on, need läbi torgata, et nad ei kuuleks (ja neid ei ole vähe, loodus on meid enamasti kuulmiselundiga varustanud, isegi, kui mõtlemine ei suuda kaasa liuelda kunstnikuga)
vt. veel
"Baudelaire Albatros"
Kunstnikul on tiivad, mida teevad ta väga kohmakaks, kui ta satub nüride meelevalda.
Kõige õudsem on sugukond, kogukond, rahvus, kes põletab oma nõia, targa, preestri, kuidas teda ka nimetada,
siit joonistub välja piir pööbli ja kogukonna vahel
kui kogukond on selle asjaga maha saanud, ei ole ta enam kogukond ja hävineb...
selles mõttes ei ole ohtlikud need matsi teed kaunistava süljenäärmete eritiste lärakad, iseenesest.
need on haige inimese oleluspatoloogiad, kuid need ei tohi pääseda kultuuris võidule.
Vaat', mu meelest põhiküsimus on selles: kuidas saavutada seisundit, kus eksponeerimine minetab tähstsuse, kus rahumeelsest eneseküllasusest saabki too inkubaator, mis laseb inimlikkusel kooruda ning viimaks ka lendu tõusta.
Samas, ma saan ka aru, mis kannab toda "tõlla ja dekoratsiooni" kujundit. See ei ole ainult edevus. See on pigem õigustatud tagasiside ootus, vajadus leida kinnitust lootusele, et koorumisel on üldse mõte terve kogukonna järjepidevuse ja kestmise vaatepunktist. Kui rahu ei kohusta tegema kummardust, mis on siis Inimesel veel asja homse päevaga?
Su väljapeetud pessimism pani mind seekord naeratama.
Postita kommentaar
<< Home