Kui palju Muusikat on hea?
Haigeoleku
aja mõne hetked siiski võisid olla kasulikud - enam-jaolt juba
kodus kuulasin enam-vähem ära kõik, mis Chopin on kirjutanud
(kindlasti on veel sealgi ühte teist, mida ei ole kuulanud), lugesin
läbi natukene tema kohta kirjutatut ja mõtlesin selle üle, et see
geenius suri, olles vaevalt 39.
Tahan
veel, juba pooltervena, sama teha Mozartiga ja siin on ees ootav veel
ajamahukam.
Juba ühe geeniuse ärakuulamine on küllaltki aega nõudev.
Ja selle kõige juures ma ei oska muusikat võtta lihtsalt nii, nagu ta meie kõrvadele külge kleebib - tasuta kaasväljaanne kõikjal, tööl, kodus, puhkehetkel, tahad seda või mitte.
Ja selle kõige juures ma ei oska muusikat võtta lihtsalt nii, nagu ta meie kõrvadele külge kleebib - tasuta kaasväljaanne kõikjal, tööl, kodus, puhkehetkel, tahad seda või mitte.
Tegelikult muusika
ilma vaikuseta on kohutav nuhtlus, mille oleme meediaajastuga kaasa
saanud.
Mälen
aeg ajalt ennast kusagil tänaval olevat kuulanud Mozarti öömuusikat ja siis
sellest tekkivat frustratsiooni, kui see kuidagi katkeb.
Saastmuusika
kindlasti on ka kohutav, aga selle nuhtlusega kuidagi võib ära
harjuda.
Emotsionaalselt mõjuv muusika kusagilt naabertoast osaliselt tulnuna on kõige hullem, nagu ka mobiilitilinad (Chopin kusagil kurtis, et ei taha olla võipaki kujunduselement, aga nii praegu on).
Emotsionaalselt mõjuv muusika kusagilt naabertoast osaliselt tulnuna on kõige hullem, nagu ka mobiilitilinad (Chopin kusagil kurtis, et ei taha olla võipaki kujunduselement, aga nii praegu on).
Tegelikult
tuleks muusikat kuulata vahest 1-2 tundi päevas, nagu kunagi
aadlikud tegid, käies kontsertidel. Ülejäänud aeg peab olema
muusikavaba, vaikus, üleüldse müravaba.
Kui
oled tegevmuusik, siis on natukene teine lugu, aga kvaliteetesitusi
ikkagi vahest üle 4 tunni ei tasu omale päevas kõrva lasta.
Sõnnikust
aga tuleks üldse hoiduda. See on jälle suhteline, sest hm. kuulasin
just nüüdsama "Põgenevad unenäod" Paul Alliku esituses
- imehea - ma ei ole ainult klassikalise muusika fänn, aga aega on
elus nii vähe ja seetõttu olen enamasti leidnud midagi head just
klassikalises muusikas.
Paljud
levilood enamasti on üsnagi head, kui nad ei oleks taustana,
tapeedina nii ära leierdatud.
Vaikuse puudumine, pauside puudumine on aga tuntav ja nii oleme omaenese ahnuse tõttu neuroosis.
See ei puuduta vaid muusikat. Kõik see uksest ja aknast sissetulvav informatsioon ei ole meile ka enamasti vajalik.
Vaikuse puudumine, pauside puudumine on aga tuntav ja nii oleme omaenese ahnuse tõttu neuroosis.
See ei puuduta vaid muusikat. Kõik see uksest ja aknast sissetulvav informatsioon ei ole meile ka enamasti vajalik.
Võiksin
elada nagu talupoeg väga piiritletud keskkonnas ja lülitada lärmav
raadio, telekas välja ja lehti sirvida vaid ehk korra kuus.
Erinevalt
muusikast on infomüra enamasti ka sõna otseses mõttes sõnnik -
muusikast on lootust midagi leida, mis pole sõnnik, ajalehest sageli
leiad vaid sudoku ja süvendad neuroosi.
See
torkas silma ka haiglas olles. Kõige suurem piin kõige muu kõrval haiglas, oli päev tavapalatis (sealt läks edasi opiks ja
intensiivi), kui kõrval oli üks muidu kena venelane, kellel kahjuks
oli komme, et tema kõrval pidi plärisema telekas. Mina olen oma
elus muundunud täielikult telekavabaks ja algne soov olla hea
inimene ei suutnud seda1.5 päeva jooksul veel muutuda (kuidas sa
oled algul hea ja hiljem vastik, kes isegi valude käes vaevleva
inimese käest tema teleka ära võtab). Aga ma oleks võinud vastu
teha, välja koukida oma mäkk ja sealt peale lasta (ilma klappideta)
Chopini skertsosid, aga ma olin võtnud pähe haiglas läbi saada
ilma arvutita.
Teine
krooniline häda vaikuse puudmise kõrval: mulle ei meeldi tegelikult kuulata muusikat, selle
sisust midagi jagamata.
Paljud
arvavad, et muusika ei peaks olema programmiline, näiteks ka Chopin
oli väga vastu näiteks oma "Vihmapiiskade prelüüdi"
mingi vihmasabinana tõlgitsemisele.
Tegelikult, nagu ma nüüd tema biograafiatest tean, improviseeris ta väga meeleldi mingitel kindlatel teemadel ja tema loomingust näiteks ballaadid vajaksid mul veel üle vaatamist - ballaad 3 sai palju selgemaks, kui selle taustal kujutasid ette võrgutavat näkineidu, kes sul pea segamini ajab ja siis sind kuhugi vetesügavustesse tirib ...
Tegelikult, nagu ma nüüd tema biograafiatest tean, improviseeris ta väga meeleldi mingitel kindlatel teemadel ja tema loomingust näiteks ballaadid vajaksid mul veel üle vaatamist - ballaad 3 sai palju selgemaks, kui selle taustal kujutasid ette võrgutavat näkineidu, kes sul pea segamini ajab ja siis sind kuhugi vetesügavustesse tirib ...
Või
barkarool kui lugu aerutama minevast armunud paarist, kus vahepeal
noormees jõuab ka armastust avaldada - või ballaad 4 kui võitlus
surma ja armastuse vahel.
Kuigi
mulle väga meeldisid ballaadid ka ilma nende tõlgitsusteta. Ja mõnikord
on loole külge kleepunud vale viide - "Kuupaistesonaat" on
tegelikult algusest lõpuni nukker lugu vastuseta jäänud
armastusest, eriti see kuupaiste, kus pedaali EI TOHI TÕSTA .... aga
tegelikult jälle me ei tea ja kuupaiste ongi vahest parem -mis
sellest Beethoveni originaalmõtetest ikka järada, kui need üldse
olid sellised.
Ja
Eliise kirjutamise ajal oli Beethoven purupurjus - nii purjus, et
see naisenimi, mille ta noodi pühendusele kirjutas oli loetamatu ja
alles hiljem kleepus külge see saladuslik "Eliise".
Aga
mina ei oska ilma muusikute elulugudes sobramata neid hästi kuulata.
Seetõttu ootan aega, millal Forkeli Bachi läbi saan loetud (see aga
oli kirjutatud 50 aastat hiljem) ja tudeerin läbi kõik, mida saab,
igasugu vanaegsete sarabandide ja muude tantsude kohta, sest muidu
lihtsalt ei saa aru, kuidas peab mängima näitks Bachi Chaconne'i
(ja igaüks ei peaks mängima, vaid aboluutne viiuldajate tipp saab
seda teha, erinevalt väga paljudest suurepärastest viiulilugudest,
mida saab ka lihtsurelikum viiuldaja mängida. See märkus puudutab
Moskva virtuooside kontserti Tartus, sügisel mdx, kes kogemata
viibis seal, mdx, ei Chaconne'i ei mänginud ükski nimetatud
virtuoosidest ... Ja jälle maitse asi. Mõnes meeleolus võib ju
ikoone tõurastada ka ).
Nüüd
ma siis tahan teada, kes oli Mozart, miks ta kirjutas just neid asju
ja miks absoluutselt kõik enam vähem normaalsed inimesed, isegi
musikoloogid, hindavad Mozartit nii kõrgelt. Et täiesti tavaline
inimene tänavalt esimesel kuulamisel seda g-minoor sümfooniat
hindab, see isegi ei pane imestama. Ja ega seegi ei ole ime, et
vahest pool tavainimestest ikkagi ei näe seal midagi ilusat ja
keerab kohe mõne ja(a)ma peale, kus tuleb näiteks seesama
"põgenevad unenäod" aga hm. Kriegeri esituses ...
Ja
jälle ei tasu maitse üle vaielda. Mõni jälle kuulab araabia
muusikat ntx.
Aga oma vaimu tasub hoida, nagu ka kõhtugi - täpselt peab teadma, palju kõhtu parajasti sisse mahub (seal on selle jaoks olemas organ, kes protesteerib, kui palju saab ja nõuab, kui puudu on) - vaim aga võtab kõik vastu, ürgajal ja talupoja keskkonnas sellist hirmu ei olnud, et on mingi mürauputus. Mida rohkem, seda uhkem.
Praegu aga on tõeline tarkus teada seda, millal on küll ja millest võib olla ongi puudus ja mitte ahmida sisse kõike, hoolimata sellest, et võib-olla naabrile on see aboluutselt tarvilik annus.
0 Comments:
Postita kommentaar
<< Home