Kõik on võimalik ...10 000 tunniga ... KUI
harjutad sihikindlalt ...
„Kuidas
jõuda Carnegie Hall' -i ? „ olevat küsitud
noh,
ütleme Horowitzilt ja ta olevat vastanud - „Practice!”
Soovmõtlemisega
ühilduv idee müüb alati. Ühe eduka müügiakti tulemusena
vantsisin raamatupoest koju 20 euri võrra vaesemana ja praeguse
„meistriks saamise mantra” psühholoogia kuldsuu Anders Ericssoni
raamatu „Tipp” võrra rikkamana.
On
imelihtne seda ideed müüa, sest KUI sa ei jõua selle 10000 tunniga
ei kuhugi, siis
pole sa olnud piisavalt sihikindel. Järelikult selle idee
müügimeeste hulka hüppamine
on suhteliselt ohutu.
„Kõik on võimalik” müüb ja skeptitsism ei müü hoolimata sellest, et skeptikul võis olla rohkem õigus ja loodusseaduste vastu niikuinii ei saa.
Samas on pendel käinud just ära ka teises äärmuses.
„Kellakõvera” järgi toimiv statistika ütleb ära, et inimeste IQ ja muu võimekus eriti ei muutu ja jaotub kellakõvera kohaselt. Isegi vastav raamat on ilmunud - „Bell Curve” (ei ole lugenud, aga selle järellainetusest olen osa saanud).
„Kõik on võimalik” müüb ja skeptitsism ei müü hoolimata sellest, et skeptikul võis olla rohkem õigus ja loodusseaduste vastu niikuinii ei saa.
Samas on pendel käinud just ära ka teises äärmuses.
„Kellakõvera” järgi toimiv statistika ütleb ära, et inimeste IQ ja muu võimekus eriti ei muutu ja jaotub kellakõvera kohaselt. Isegi vastav raamat on ilmunud - „Bell Curve” (ei ole lugenud, aga selle järellainetusest olen osa saanud).
Reaalsete meistrite statistika
jälle ütleb, et see IQ ei määragi ju nii väga ära, kellest saab
mingi ala meister.
„Kellakõvera”
jüngrite kuldaeg langes geneetika mesinädalate perioodile. Tollal
sai jälle väga hästi müüa ideed, et sul ei olegi oma edu/ebaedu suhtes midagi suurt ette võtta.
Praegune
neuronvõrkude toimimise avastamise aeg sobitub hästi jälle 10000
tunni ideega.
Oma
neuronid tuleb lihtsalt piisavalt sihikindlalt välja õpetada ja
oledki viiuldaja valmis.
Kui ehk
mitte kontserdilava tarbeks, siis mingi väikese kodumuusika
austajate pundi jaoks.
(Aga
naabrid saavad seda kõike tasuta, mis muidugi meele mõruks teeb.)
Anders
Ericssoni „Tipu” ostsin ma ära veidi maisemate soovidega - saada
mõni mõistlik soovitus vilunumaks / paremaks kodeerijaks saamiseks.
Juba pensioneerumise korral tahaksin midagi teha ka oma
muusikaoskusega. Näiteks noodistada mõni lugu, mida aeg ajalt
klaveril klimberdan ja
mõnikord maci-le salvestan. Ja nii edasi ja edasi vanuselise
edenemise / ülenemise teel ...
Mõned
küll ütlevad, et vanadus ei ole rõõm, aga see on vanasõna idast
ja selle järgi ma praegu ennast ei säti.
Kas
sellest raamatust võib tulla kasu ? Jah, ja ei ühteaegu.
See raamat ja selle taga olev teooria on kahjuks samasugune pooltõde, nagu ka „Kellakõvera” (Bell Curve) väited. Kui neid aga väga tõsiselt võtta, võib see edu asemel hoopis ruineerida.
See raamat ja selle taga olev teooria on kahjuks samasugune pooltõde, nagu ka „Kellakõvera” (Bell Curve) väited. Kui neid aga väga tõsiselt võtta, võib see edu asemel hoopis ruineerida.
Raamatu läbisirvinuna arvan, et palju
mõistlikum oleks olnud lugeda selle asemel oma valitud eriala mõne
eksperdi soovitusi. Kunagise hobimaletajana (täna ei ole ruudulist
lauda ligi 30 aastat vaadanud) lugesin siis läbi Panovi ühe
raamatu, kus meister väitis, et IGA inimese saab panna mängima
umbes 1. järgu tasemel. See on palju realistlikum, kuigi halvemini
müüv lause.
I järk aga oli NSVL-s üsna kõva sõna males (ma ei teagi, mis ELO sellele täna vastab?) , samas saab iga 1. järgu maletaja meistrikandidaadilt kohe nahutada . Ja iga meistrikandidaat jälle meistrilt ja meister suurmeistrilt. Täpsemini, suhe 1:9 ja nii 4-ndast järgust alates. Nii on 1. järgu ja 4. järgu maletaja (sisuliselt iga indiviid) mängude suhe 1: 700 teoreetiliselt ja 1:100 ehk praktiliselt.
I järk aga oli NSVL-s üsna kõva sõna males (ma ei teagi, mis ELO sellele täna vastab?) , samas saab iga 1. järgu maletaja meistrikandidaadilt kohe nahutada . Ja iga meistrikandidaat jälle meistrilt ja meister suurmeistrilt. Täpsemini, suhe 1:9 ja nii 4-ndast järgust alates. Nii on 1. järgu ja 4. järgu maletaja (sisuliselt iga indiviid) mängude suhe 1: 700 teoreetiliselt ja 1:100 ehk praktiliselt.
Kui
Ericcsoni teooriat aga küllaldase skepsisega lugeda, siis mulle
tundub, et oma iva siin on.
Selle
iva taga on praegu aju plastilisuse avastamine. Võimalik, et isegi
inimese intelligentsuse esimese kihi lahtikirjutamine -
tehisintellekt on kõige edukam seni olnud siis, kui ta modelleerib
närvivõrke ja omi tehisnärvivõrkude õpetamisel on AI saavutanud
hirmuäratavaid edusamme.
Aju on nagu lihasedki - kui ei treeni, siis närbub, kui treenid, siis arenebki selles suunas, mida treenid. Üks rääkimata lause on veel: närbub selles kohas, mida ei arenda.
Aju on nagu lihasedki - kui ei treeni, siis närbub, kui treenid, siis arenebki selles suunas, mida treenid. Üks rääkimata lause on veel: närbub selles kohas, mida ei arenda.
Hea
näide psühholoogidele on siin olnud Londoni taksojuhid, kes peavad
/ pidid (varsti on see minevik) väga hästi Londoni linna tundma
oma 25 000 tänavaga ...
Selle
tulemina nende hipokampus suurenes.
Kui aju kahjustub, siis teised osad võtavad tasapisi funktsoonid üle, kuid seda väga pikkamööda.
Üldiselt aju arendamine / treenimine tahab rohkemgi tahtejõudu ja aega, kui lihaste arendamine. Aga põhimõte on siiski sama.
Kui aju kahjustub, siis teised osad võtavad tasapisi funktsoonid üle, kuid seda väga pikkamööda.
Üldiselt aju arendamine / treenimine tahab rohkemgi tahtejõudu ja aega, kui lihaste arendamine. Aga põhimõte on siiski sama.
Mina arvan siiski, et kui sa
ei ole sünnilt näiteks nagu sprinter Bolt või helilooja Mozart,
siis sarnast fenomenaalset võimekust
sa ei saa saavutada.
See ei muuda asjaolu, et mõlemad on pidanud oma
tegevusalas päris kõvasti vaeva nägema, et olla tipus. Miks mitte
10000 tundi?
Mozart hakkas näiteks 3 aastaselt peale ja ega ta millegi muuga peale muusika eriti ei tegelenudki.
Nii rehkendades saamegi, et esimesed geniaalsed teosed tekkisid tal 14 aastaselt.
Mozart hakkas näiteks 3 aastaselt peale ja ega ta millegi muuga peale muusika eriti ei tegelenudki.
Nii rehkendades saamegi, et esimesed geniaalsed teosed tekkisid tal 14 aastaselt.
Kui aga
võtta ette lihtsalt eesmärk natukene paremaks saada oma valitud
erialas / hobis?
Sel
juhul võivad Ericssoni soovitused olla kasulikud. Panen need oma
mõttelaadi kohaselt ümber. Seetõttu
kõik vead interpreteerimisel võtan oma kanda:
1) Lihtsalt harjutamisest ei ole kasu. Igal harjutusel peab olema oma mõte sees. Korraga aga täie auruga harjutada pikka aega ei ole võimalik. Ärge ajage harjutamist segamini tööga - 8 tunnine töö oma erialal ja erialane harjutamine on erinevad asjad. Võib-olla saab mingi aja oma tööajast tegelda harjutamisega, aga 8 tundi on see puhtfüüsiliselt võimatu.
Isegi
tippviiuldajad said nädalase harjutuse mahuks nii 15 tundi.
Järelikult vähemalt 10 aastat kulub selle 10000 harjutustunni peale
ära. Kui sa muidugi harjutad õieti ...
Harjutamise
mahu piirajaks on jällegi see aju. Mõnel väsib see organ
kiiremini, kui teistel (tippmaletajad, aga ka Paganini). Minul
näiteks väsib enam-vähem täielikult 4 tunniga, kui täie rauaga
harjutad / või lihtsalt stressad, ajule ei ole erinevust.
Emotsioonid väsitavad, aga ei arenda. Teisel jälle on võimekus 12
tundi järjest malepartiisid analüüsida - sellisest võibki saada
suurmeister ...
Selle
asja nimetus Ericssonide kõnepruugis on „deliberate practice”.
2)
Õpikõver, eriti tippusoovijatele, on mitme platooga. Platoolt
minemasaamine on probleem, mitte selle tõusuhetk. Siis proovitakse
erinevaid lähenemisi, küll ühte kui teist. Kui veab (see on minu
targutus), siis lähed edasi järgmise platoo peale. Õige sõna on
jälle - kui sa platool olles õieti harjutad.
Kahju,
et rutiinne kogemus ei aita. Tuleb kangutada ennast mugavustsoonist
lahti, ainult mitte liiga lahti. Liiga lahti lastuna võid jälle
hävineda.
3)
Harjutusolukord võiks olla sarnane või imiteerida
„lahinguolukorda”. Tähtis on saada mugavustsoonist välja.
Raamatus oli selle koha näide „Top
Gun” projektist.
Jänkide hävituslendurid nimelt said
Vietnami sõja ajal Põhja-Vietnami pilootidelt kõvasti nahutada.
Siis
aga ... tekkis neil idee proovida sellist treeningumeetodit (USA
mereväes):
Mereväe parimad piloodid värvati treeneriteks-õpetajateks ja tehti igal päeval madin õpetajate ja õpilaste vahel. Ilma laskeriistadeta muidugi, aga mingite reeglite järgi (raamat ja ka merevägi ei täpsustanud) sai teada, kes „alla lasti”. Ka reaalselt võis tippkiirustel/ koormustel juhtuda surmagi. Selliselt suruti õppivad piloodid oma „mugavustsoonist” küll kõvasti välja ja praktiseerida tuli peaaegu reaalses lahingusituatsioonis. Tulemid:
Mereväe parimad piloodid värvati treeneriteks-õpetajateks ja tehti igal päeval madin õpetajate ja õpilaste vahel. Ilma laskeriistadeta muidugi, aga mingite reeglite järgi (raamat ja ka merevägi ei täpsustanud) sai teada, kes „alla lasti”. Ka reaalselt võis tippkiirustel/ koormustel juhtuda surmagi. Selliselt suruti õppivad piloodid oma „mugavustsoonist” küll kõvasti välja ja praktiseerida tuli peaaegu reaalses lahingusituatsioonis. Tulemid:
Põhja-Vietnami
piloodid said ülejäänud Vietnami sõja ajal juba USA mereväelt (see
oli juba 1970-72) nahutada, suhtes üks allatulistatud jänki
/ 12 Põhja-Vietnami pilooti.
3) Teadmiste ja oskuste erinevus:
3) Teadmiste ja oskuste erinevus:
Koolides
ja ülikoolides on põhirõhk teadmistel, oskuste omandamise arvelt. Oskused pidavat tulema kogemustega. Aga katse-eksituse teel kogemuste
omandamine on väga kallis (näiteks arstiteaduses).
Oskused
tuleks sisse integreerida õppetöösse.
Näide: arstide täienduskoolituste efektiivsuse analüüs ütles populaarse elukestva õppe kohta, et selle efektiivsus on nullilähedane. Midagi nagu annaks, aga väga vähe. Kõige efektiivsem täienduskoolitus oli interaktiivne, oskuste omandamisele / täiendamisele suunatud. Mitte presentatsiooni mahalugemine (seda võib teha näiteks ka professori sekretär), vaid reaalne oskuse omandamine.
See on jälle väga kallis. Oskust omandatakse õpetaja - õpilase personaalse interaktsiooni kaudu.
Näide: arstide täienduskoolituste efektiivsuse analüüs ütles populaarse elukestva õppe kohta, et selle efektiivsus on nullilähedane. Midagi nagu annaks, aga väga vähe. Kõige efektiivsem täienduskoolitus oli interaktiivne, oskuste omandamisele / täiendamisele suunatud. Mitte presentatsiooni mahalugemine (seda võib teha näiteks ka professori sekretär), vaid reaalne oskuse omandamine.
See on jälle väga kallis. Oskust omandatakse õpetaja - õpilase personaalse interaktsiooni kaudu.
Odav on
pidada suures üldauditooriumis loeng teemal OO programeerimise
alused ja kohe on 100 inimest korraga saanud targemaks. Oskuse
omandamisel peab õpetaja joonlauga juures olema ja kohe mööda
näppe panema, kui viga sees - ilma tagasisidemeta ei arene...
Üsna pea võib üheks oskuse omandamise kontrollijaks saada AI. Näiteks keeleõppes selline süsteem vist juba siin seal toimib (arvestatakse õppija tulemustega korratakse vahepeal ununenud asju ikka ja jälle).
Oskusepõhise lähenemise näide
- viiuliõpe, mida Ericsson uuris.
Väga suur osa sellest hõlmab
iseseisev harjutamine, aga väga keeruline on kaugele jõuda
iseseisvalt. On vaja Õpetajat, kes vähemalt kord nädalas vaatab
üle, mida õpilane on teinud ja annab uued harjutused.
Igaüks,
kes tahab tippu jõuda, vajab Õpetajat.
Kui aga Õpetajat pole kusagilt võtta, tuleb selleks ise hakata, pekstes ennast püsikindlalt oma mugavustsoonist välja. Selline münhausenlik „buutimine” peab muudkui käima. Iga päev tuleb ennast saabastpidi üles tõsta!
Kui aga Õpetajat pole kusagilt võtta, tuleb selleks ise hakata, pekstes ennast püsikindlalt oma mugavustsoonist välja. Selline münhausenlik „buutimine” peab muudkui käima. Iga päev tuleb ennast saabastpidi üles tõsta!
Ka siin
võib juhtuda, et eelistad ise mugavustsooni, teadmist oskusele. Ma
olen ise märganud oma kalduvusi manuaali uppuda. Manuaalid aga
ainult loetlevad foo - bar süsteemis fakte ja nippe, millest
oskused tuleb mingi kavalusega alles vormida.
(It-sse
mittepühendatuile - foo ja bar on standardviited muutujatele mingi
uue nipi esitlemisel ja lausa jonnakalt eiratakse selle nipi
igasugust praktilist sidet reaalsusega. Selle peab ise välja
mõtlema, milleks nippi üldse vaja läheb.)
Ericssoni soovitatud Õpetaja otsimine on kahtlemata ka kindel garanti, et „10000-
Ericssoni soovitatud Õpetaja otsimine on kahtlemata ka kindel garanti, et „10000-
tunniga meistriks” mantra jutlustaja millegi eest ise ei vastuta -
sedapuhku saab vastutuse veeretada õpetajale või õpilase valele
valikule õpetaja otsimisel.
Mis asjad ajasid mul selles raamatus korralikult kopsu üle maksa?
1. Ülbus Mozarti suhtes - igaüks võiks nagu seda saavutada. Mozarti oskusi võrreldakse kunstliku ja inimlikus mõttes mitte mingit tähendust omava oskusega - numbrite peastmäletamisega. Millegipärast peetakse mingiks absoluutseks fantastikaks seda, kui sulle loetakse tempoga 1 kord sekundis 80 numbrit ja sa pärast 2 aastast harjutamist suudad need numbrid õieti tagasi lugeda (lühimälu 80 baiti, saavutus missugune?). See võib tõesti nii olla, sest evolutsiooni käigus ei ole meil rohkem lühiajalist numbrimälu tarvis läinud ja evolutsiooni ärapetmiseks tuleb tõesti kõvasti vaeva näha.
Need valdkonnad paraku ei ole võrreldavad.
Mis asjad ajasid mul selles raamatus korralikult kopsu üle maksa?
1. Ülbus Mozarti suhtes - igaüks võiks nagu seda saavutada. Mozarti oskusi võrreldakse kunstliku ja inimlikus mõttes mitte mingit tähendust omava oskusega - numbrite peastmäletamisega. Millegipärast peetakse mingiks absoluutseks fantastikaks seda, kui sulle loetakse tempoga 1 kord sekundis 80 numbrit ja sa pärast 2 aastast harjutamist suudad need numbrid õieti tagasi lugeda (lühimälu 80 baiti, saavutus missugune?). See võib tõesti nii olla, sest evolutsiooni käigus ei ole meil rohkem lühiajalist numbrimälu tarvis läinud ja evolutsiooni ärapetmiseks tuleb tõesti kõvasti vaeva näha.
Need valdkonnad paraku ei ole võrreldavad.
2. Ülbus Alfred Cortot
suhtes. Üritati väita, et Cortot 24 Chopini prelüüdi esitus
tänapäeva perfektsete pianistidega võrreldes ei kõlbavat
absoluutselt mitte kuhugi. Et Cortot'-d ei võetavat tänapäeval
vastu Juilliardi ...
Samal ajal see psühholoog tegeles aastaid
viiuldajate uurimise ja küsitlemisega. Nii et austatud psühholoog
ei tohiks muusikas siiski väga võhik olla (luges üles hulga mulle
arusaamatuid termineid viiulimängu tehnikast). 3 ... selliseid momente kohtab veelgi. Näiteks otsatu hulk oskuste omandamise teksti oli pühendatud pesapallile ja golfile.
Päris
tore on tõdeda, et ma olen oma elust kokku hoidnud 20000 tundi
millegile mõistlikumale, sest ei ole minutitki tegelenud ei golfi
ega pesapalliga.
Selliste häirivate asjaolude tõttu viskasin raamatu siiski lõpuks
nurka. Aga piilun ehk mõnikord siiski - „deliberate practice”
Asju,
mida ma tegelikult teadsin, korrati siin küll üle, selle eest
aitäh.
Mõningane
respekt ja kriitikameel oma väidete esitamisel võiks tulla abiks
isegi siis
kui
selle tagajärjel raamatu müüginumbrid langevad.
See
maania karude tantsimapanekust ei ole mitte üldsegi parem, kui
omaaegne kellakõvera maania.
Jedem das Seine.
Jedem das Seine.
0 Comments:
Postita kommentaar
<< Home