Niina ja Raimond
Siin pildil on Raimond
Sellel pildil on aga Niina (hiljuti pildistatud), kes tähistas just oma 95-ndat sünnipäeva,
ja näitab endast tehtud Raimondi pilti, mille Raimond joonistas Niinast kunagi ammu ammu....
Minu
isa lemmikhelilooja oli Raimond. Raimondil ei ole vist peaaegu ühtegi
3 duuri lugu -
kõik
on väga peene ja harmooniliselt huvitava saatega ...
Minu
muusikaharrastus sai alguse alles täiskasvanueas, kooliõpetajana, ja alles nüüd olen
hakanud seda meie Eesti ühte parimat laululoojat vääriliselt hindama.
Meloodiaid
teadsin küll lapsest peale, need olid väga head, aga Raimondi laule
lambist mängida ei osanud - ei osanud saadet külge võtta (või ei
viitsinud pusida), pisut liiga keerulised ...
Nagu
ikka heade muusikutega juhtub, tuntakse nende saatuse vastu huvi vaid
pärast nende surma ja sedagi sageli 50 aastat hiljem. Raimond ei ole
siin erand, aga laulud elasid oma elu juba palju
varem, Saaremaa valss muidugi kõige rohkem.
(tegelikult
on ju neid laululoojaid, keda me üldse ei tea, palju rohkem, laule
aga teame kõik).
Praegu
on lihtsalt õnn, et üks Raimondile kunagi väga tähtis naine,
Niina Vassiljeva, on endiselt elus (sai just 95) ja et ta on andnud Eestile üle
Raimondi kirjad.
Väga meeldiv üllatus ka Postimehelt, et Jaanus Piirsalu võttis ette ja sõitis Peterburi, et Niinaga rääkida (tuleb välja, et eestlased on oma lohakuses ise Raimondi vist kõige tähtsamad kirjad, nagu Niina ütles, kuhugi hakkama pannud ...).
Väga meeldiv üllatus ka Postimehelt, et Jaanus Piirsalu võttis ette ja sõitis Peterburi, et Niinaga rääkida (tuleb välja, et eestlased on oma lohakuses ise Raimondi vist kõige tähtsamad kirjad, nagu Niina ütles, kuhugi hakkama pannud ...).
Raimond
on oma elus teinud armastuses 3 korda sama lolluse:
1946 ei kutsunud
ta Niinat Tallinna.
Seejärel,
1946, hoopis abiellus esimese ettejuhtuvaga.
1947
sõitis Niina omal algatusel Raimondile külla, algul Pärnu, sealt
Tallinna, sest Valgred olid vahepeal kolinud Pärnust ära.
Raimond
ei teinud oma saatuses pööret. Niina vist sel aastal (ma ei saanud
Postimehe artiklist hästi aru, kas see oli 1947, või hiljem,
andestas Raimondile, aga sättis abiellumise tingimuseks kolimise
Leningradi.
See olekski olnud ainuke ravim, sest Raimond oli alkohoolik ja vahest muutunud keskkond oleks ta tõmmanud selles olukorrast välja, kus ta oli.
See olekski olnud ainuke ravim, sest Raimond oli alkohoolik ja vahest muutunud keskkond oleks ta tõmmanud selles olukorrast välja, kus ta oli.
Oleks astunud Leningradi konservatooriumi, oleks ehk saanud ilmakuulsakski, nii nagu Raimonds(!).
Praegu teame vaid meie, eestlased,
Raimondist midagi, maailm ei tea ja ei hakkagi teadma.
Lisaks rääkis juba isa mulle, et
Raimondil olid probleemid oma Eesti kolleegidega, keegi ei tahtnud
teda õieti tunnustada.
Alles 1949, kui Georg Ots laulis eetrisse
Raimondi Saaremaa valsi, võinuks ehk tulla läbimurre, aga Raimond
tegi oma viimase lolluse - vaatas veel viimast korda klaasi põhja ja
nii, tsüklist õieti väljununa, trepilt kukkudes, pärast
mõnepäevast virelemist, ta suri.
Paljud
muusikud on läinud alkoholi küüsi, paljud ei ole osanud hinnata
armastuse suurust.
Meeldetulevalt
ka Chopini esimene armastus (kas talle vastati, me ei tea, sest tema
armastatu, erinevalt Niinast, põletas KÕIK Chopini kirjad) kahjuks
oli, inspireeris Chopini 2 klaverikontserti ja sinna see kõik jäi.
Tollal
oli muusik vaene, Raimondi eluajal ka oli ja ega ta
praegugi väga rikas ei ole, produtsendist, metseenist ja lihtsalt vedamisest
sõltuvus jääb ...
Alati
on muusikute sõbraks olnud alkohol.
Kes sellest on üle saanud, nemad on enam-vähem hakkama saanud, aga mitte kõik. Näiteks Modest, teate küll seda hullu pilguga meest, oli ikka eht alkohoolik.
Kes sellest on üle saanud, nemad on enam-vähem hakkama saanud, aga mitte kõik. Näiteks Modest, teate küll seda hullu pilguga meest, oli ikka eht alkohoolik.
Raimond
ei sobinud alkoholiga kuidagi, tervis ei kandnud.
Ma
ei tea, mida soovitada Raimondile järgmises ümbersünnis?
Hoiduda
muusikast, sest siis tuleks jälle sama tsükkel?
Tunda
ära oma õige hingesugulane?
Muusika
on narkootiline asi, sellest ei pääse keegi, kelle kõrv on
õnnistatud kuulmisega.
Seega
ei pruugi muusikast hoidumisest tulla välja midagi või võib siitki
välja kasvada tragöödia - on nagu kõrva, aga ei ole õpetust
üldse saanud.
Mulle meenub selles mõttes Hardi Tiidus. See mees oleks pidanud olema dirigent. Ta realiseeris kõigest hoolimata oma andest poole, kasutades mälu ja muudki - isiklikku sarmi näiteks.
Mulle meenub selles mõttes Hardi Tiidus. See mees oleks pidanud olema dirigent. Ta realiseeris kõigest hoolimata oma andest poole, kasutades mälu ja muudki - isiklikku sarmi näiteks.
Tema
vanemad aga hoiatasid Hardit, et poiss ei valiks omale sellist
mittepraktilist ala, ja põhjusega.
Muusikalist,
absoluutset kuulmist ei realiseerinud ta mujal, kui igasugu hümne
lambist mängides.
Alles
Hardi elulugu uurides sai selgeks, kuidas ta noorena oli uurinud
partituure ja neid peast teadnud.
Ka
sõja ajal laulis ta Laskurkorpuse ansamblis ja hiljem on minu
mäletamist mööda kusagil lindis Hardi ja teiste laule (samast
sõjaajast).
Aga ta võinuks olla dirigent, peaegu sama hea, kui ütleme Klas (või paremgi) ... ja nii edasi ...
Aga ta võinuks olla dirigent, peaegu sama hea, kui ütleme Klas (või paremgi) ... ja nii edasi ...
Muusika
on siis nagu selline undiin. Lähed talle järgi ... ja hukkud.
Ei
lähe, maksab ikka kuidagi kätte või teeb reetmise tagasi või jääb vähemalt südamesse
selline igatsus, mis võib ka hingerahu röövida.
1 Comments:
Mulle väga meeldib see kirjutis.
Postita kommentaar
<< Home