aprill 19, 2007

Paatoseta patoloogiast



Üks õnnetu tudeng sai hakkama vägiteoga, millega veel ükski teine saritulistaja
toime ei tulnud: kustutas 32 inimese eluküünla.
Kui ta oleks piirdunud oma kunagise kallimaga ja veel mõnega, poleks tema süütegu meediat vallanud.
Kuid ta sai hakkama 32 mõrvaga. See osutus Guinessi raamatutega harjutatud ameeriklaste jaoks rekordiks ja rekorditele peab pühendama enam ruumi, kui tavalisele vägivallale.
Ka maailma meediaga toimus umbes sama efekt - kui tegemist oleks olnud tavalise pommiplahvatusega kusagil Iraagi turul, oleks see uudis kiiresti ununenud.
Kuid lugu juhtus Ameerikas.
Järelikult ei ole üllatav, et erinevalt mõnest teisest loost saab see lugu enam tähelepanu.
Kuid patoloogiat ei muuda kahjuks suuremaks või vähemaks arv või tulemus, millena patoloogia avaldub.
Järelikult kui me peaksime sellest Guinessi rekordist midagi õppima, oleks õppetund vahest pigem selles, et patoloogiatega peaksime tegelema iga päev enese ümber, sõltumata sellest, kas selle tulem läheb rekordina annaalidesse või ei lähe.
Kuidas tekib patoloogiline inimene siia ilma? Kas juba sündides on imikul peas mõtted osta omale kaks mausrit ja kõmmutada probleemide ilmnemisel sellega hästi palju inimesi maha?
Sellele lisandub kahtlemata ühiskondlik küsimus inimese vabadusest: mil määral on õigustatud mausrite vaba kättesaadavus ühiskonnas?
Miks see õnnetu tudeng ei saanud mingit abi oma hädas? Tunnusmärgid mentaalsest häirest ometi olid olemas?
Miks meie Laurid ei saa abi, vaid nad tõmmatakse veel sügavamalt oma häda sisse, mingi lootuseta väljapääsuks?
Kuidas saab areneda nooruk või tüdruk, kes on võimeline piinama kassi? Loopima mänguväljakule lõhkeainega täidetud pudeli? Piinama koera? Ässitama koera kassi tapma?
Kõik need patoloogiad on alguse saanud lapsepõlvest, ajast, millal pidid normaalselt välja arenema inimese põhilised vajadused, füsioloogilised, aga ka psüühilised:
turvavajadus, armastuse vajadus, tunnustusevajadus, eneseteostuse vajadus.
Kui lapse teel kõige õrnemas eas on psüühiline trauma või toimub mingi trauma ka hilisemas vanuses, võib tulemiks olla patoloogia.
Mitte iga patoloogia (kr. pathos - valu, kannatus) ei leia väljundit patoloogilistes kuritegudes.
Paljudel juhtudel inimene terveneb, jõuab uuele tasemele, rahuneb, mõistab enese olemust. Kuid selle võimaluse avanemiseks oleks vaja kaasaaitajaid, mitte tagantlükkajaid.
Niisiis peaks tervenemine või vähemalt nende patoloogiliste juhtumite arvu vähenemine alguse saama sellest, mis meid ümbritseb.
Vägivallaatmosfäär meedias, multifilmides, mis hiljem jätkuvad põnevusfilmide, vanglaseriaalide, aktsioonifilmidega vist ei ole selleks parim võimalus?
Võitjate ja kaotajate ideoloogia ilmselt ka mitte.
Isegi lihaliku armastuse kultus selle hollivuudlikus variandis ei ole päris see, mis meid võiks aidata: idüll võib lõppeda ja kui idüllijärgses pohmellis olles ei ole osatud muudel viisidel leida oma probleemidele lahendusi, kui vägivaldselt, siis on armastuse kultus saavutanud vastupidise: kui sa mind ei armasta, siis annab see õigustuse mõrvale. Kiremõrv ei ole vähem jälk kui mõni muu mõrv. Mõrv on mõrv.
Niisiis ühiskond, kus enamik indiviide on oma vajaduste rahulduse tasemelt mingis defitsiidis. Indikaatoriks võis olla see, millest räägib meedia ja laulab raadio: see on see vajaduste tasand, kuhu inimene on jäetud siplema:
kas frusteeritud armastus (sest lauldakse sellest, mis on defitsiidis), kas häiritud turvatunne (vägivallast nõretavad filmid peegeldavad turvatunde puudumist ühiskonnas), tunnustamatus (kõikide superstaarideks pürgijate defitsiit kindlasti on tunnustamatus, halli hiire seisund, kust iga hinnaga tahetakse välja pääseda, kasvõi selle hinnaga, et olla kasvõi liiklusõnnetuse või reaaliti show osaline).
On tragöödiaid, kus patoloogilise väljundi saab ka teostamata eneseteostus, mingit sorti maailmavalu.
Vaid kõiki neid valusid läbipõdenul on lootus saada integraalseks inimeseks.
Lihtsalt kulbiga vajaduste rahuldamine nende kasvavas järjestuses ei pruugi anda tulemeid.
Kui last juba varases lapsepõlves ei ole õpetatud nägema tema ees laiuvat kõrgmäestikku ja selle ilu, võib juhtuda, et ta selle nägemise või tunnetuse võime jätabki välja arendamata.
Sellisel moel võime saada inimese, kelle laud on lookas, kes aga ometi on näljas.
Enamik rikkureid kuulub just selliste patoloogiate klassi ja sellest nõelasilmast ei pruugi olla lihtsat väljapääsu.
Patoloogilise ühiskonna probleem on kindlasti ka see, et tegelikult terve, normaalne tunneb ennast selles ühiskonnas häirituna ja haigena.
Sageli aga just patoloogiline tüüp võib olla väliselt edukas ning jõuda võimupüramiidi kõige ülemistesse tippudesse.
Kuidas siis vähemalt osaliselt integraalsust arendada?
Ma arvan, et üksnes Maslowi õpetust järgides ei õpi me mitte kunagi integraalsust saavutama.
Põhiliste vajaduste rahuldamine ei vii iseenesest kõrgemat sorti vajaduste tekkimisele, vaid hoopis spliinini.
Peaaegu alati peab selleks olema mingi pathos, kannatus, tunne, põlev põõsas, mis kaua küpsenu tooks sisesügavustest pinnale. Me näeme sageli just millestki ilmajäänute saatuses kirgastumist ja selginemist.
Järelikult lihtsalt kõhtu täis toppides või ohjeldamatult lihalikku armastust jahtides, aga ka käteplaginaid jahtides võime ometi olla ja jääda defitsiitseteks, kes integraalsuseni kuidagi ei küüni.
Sellise integraalse inimese psühholoogia mõistmine on meil tänaseks ikkagi vaid pooleldi välja arendatud.
Maslow alustas seda väga paljutõotavalt, kahjuks ei suutnud ta välja selgitada siiski integraalse inimese olemuslikku imet: kuidas on üldse võimalik terve inimene haiges maailmas?

3 Comments:

Anonymous Anonüümne said...

Hea Sekeldaja,
eks nagu paljud teisedki nii olen minagi küsinud Su sellesinatse mõlgutuse lõpuküsimust juba päris hea hulga aja oma elust.

Ma usun, et asi on, jah, alguses. Võin enda kohta julgelt ütelda, et mu esmasele eneseteadlikkusele aluse panemise perioodil ma ei kogenud kunagi kavatsuslikult kohaldatud ebaõiglust oma lähedaste poolt. Väga oluline on aru saada, et see ei tähendanud ebaõiglase kohtlemise või täpsemalt ebaõiglasena kogetud kohtlemise puudumist. Ei, ikka juhtus igasugu jamasid. Küllap on see ka laste ja täiskasvanute maailmade vahelise paratamatu "kognitiivse stiili" konflikt.

Aga laste õiglustunne on väga peen. Kunagi ei pidanud ma uskuma, et tegu oleks pahatahtlikkusega.

Algusest peale anti mulle alusteadmine: olen midagi erakordset. Kannan seda aluskogemust enesega siiani ja jätan suurima heameelega igaühele sellesama privileegi: olla ainuline.

Mis ei tähenda, et oleksin tingimata kena inimene. Just hetk tagasi läksin oma korterikaaslasega lõplikult raksu. Läks ütlemiseks. Oi, küll ma võin olla jube!

Aga juba on toimunud analüüs ja oleksin valmis asja üle teisiti järele mõtlema. Nüüd kus aur on välja lastud. Aga karta on, et olen juba kategoriseeritud "pahainimese" lahtrisse. Enne olin ma suurepärane inimene, nüüd olen paaria. Maailm on muutunud. On see tegelikkus? Ei usu.

aprill 19, 2007 10:52 PM  
Anonymous Anonüümne said...

Nüüd tuli just ka eestikeeli välja selle hirmkeerulise ungari nimega ameerika psühholoogiakuru Mihaly Csikszentmihaly FLOW-raamat, mille pealkiri on ei-tea-mis-?taoistlikel kaalutlustel tõlgitud kujule KULGEMINE.

Äkki, Sekeldaja, annaks sealne "optimaalse kogemuse" taotlemise mõistlikkuse põhjendus üldise elujuhisena Sulle uusi ideid, kuidas selles Sinu loos püstitatud baasküsimusega hakkama saada? Noh et Chicks-sent-me-high näiteks hoopistükkis asendaks Maslowi hierarhia?

Igatahes oleks väga huvitav siit lugeda, mida sellest raamatust arvaksid. (Luban, et tegu on tõesti väga õpetliku, teadusliku, ja samas praktilise teosega). Äkki oled juba lugenud?

aprill 23, 2007 6:50 PM  
Blogger Sekeldaja said...

Aitäh hea viite eest!
Ei ole veel jõudnud lugeda, katsun kevadpühade aegu sirvida, kui õnnestub kusagilt hankida!
Maslowit ise ei maksa väga põhialusteni maha lõhkuda.
Vajadused selles nimekirjas on õiged ja teatud hierarhiagi on olemas.
Sealt edasi aga, millal hakkab inimene ähmaselt hakkama ennast aktualiseerima, need eeldused kõik ei pea paika.
Ma väga loodan ja arvan, et ei pea olema kõik vajadused rahuldatud, et hakata taotlema enamat.
Maslow ise on selles punktis väga liberaalne, tema originaalartiklis on juba sellest juttu.
Üldiselt on kahju, et Maslowi "Motivation and personality" on endiselt eesti keelde tõlkimata, isegi tema 1941/42 klassikaline artikkel on tõlkimata.
Võimalik, et teen selle ketserluse ära ja tõlgin blogi selle artikli, millele need püramiidskeemid tuginevad

aprill 25, 2007 1:07 PM  

Postita kommentaar

<< Home