mai 21, 2007

Mööda laudteed sohu



Olen enda arvates üsna suur loodusesõber. Tänapäevane: st. mind on kasvatatud looduses käima kui muuseumis.

Külastada kõige suuremat kivi, kõige kuulsamat tamme, raba, kus on kaunis vaatetorn, looduse õpperada. Kõike seda giidi juhatuste saatel, võimalikult selgelt märgistatud rada pidi ja hoidku jumal mind kõrvale astumast tallatult teelt. Ka lastest olen juba teinud interneti loodusesõbrad: vaadatud on terve riiulitäis loodusfilme ning internetist uuritud karjakaupa küll seeni, küll lilli.

Nii leidsin ennast möödunud nädalavahetusel tallamas Meenikunno raba laudteed ja imetlemas päikeseloojangut selleks ettenähtud maja ilusalt rõdult. Mingite samblate hüvangu tõttu oli päikeseloojangu majani ehitatud korralik laudtee, nii et minu jalg selle metsa pühade samblikeniei puutuks.

Tegin siiski selle patu, et lonkisin sihitult ringi ka puhta metsa vahel ja ma ei tea, mis sest võis loodusele kahju sündida.

Kõik see poleks ehk hakanudki nii väga häirima, kui järgmisel hommikul päikseloojangu majas und liialt vara poleks ära läinud. Olen juba harjunud seoses postitööga hommikul kl. 5 tõusma ja nii ei õnnestunud ennast mingi väega magama tagasi meelitada. Ka mingi kihulane oli ennast lausa minu kiusamiseks sättinud kuhugi akna peale pirisema.

Võtsin viigileheks kaasa käteräti ja ujukad, et sellist ebaasjalikku otsust hiljem seltskonna ees põhjendada. Kevadehommiku hunnitu ilu võtab looduselt ära muuseumlikkuse, täpsemalt võtab kahejalgse ninalt ära muuseumiprillid. Võib-olla esimest korda selle rabaskäigu ajal vaatasin seda raba natuke teise pilguga: mitte kui objekti, mida katalogiseerida, vaid midagi elavat, oma elu elavat tükikest loodust.

Kuidas suhtuvad selle raba elanikud meisse, kelle väljasõidud rohelisse nende elu sageli häirivad? Enamasti hirmuga. Inimene on kiskjaloom, kellest igaks juhuks on vaja kaugemale hoiduda. Vahel ka ükskõikselt. Hommikused paar tundi annavad selle raba elanikele võimaluse oma asjad enne turistide saabumist ära ajada.

Edasi tuleb juba olla kataloogiobjekt, nimega salu-lehelind või rabamänd, või sitikas või sääsk. Töötada rabas kohakaasluse alal linnuna, et turistidele raba tutvustada. Tundsime ennast ise vahel ka selliste museoloogiliste obektidena, umbes nagu aborigeenid grillvorste praadimas, kui järjekordne bussitäis rahvas meie piknikust mööda patseeris. Ei olnud taibanud ka keelu- ja hoiatussilte paigaldada, kuid õnneks saabus peagi õhtu, nii et mäng nimega põliseestlase mängimine sai kähku läbi.

Hommikune neljasilmavestlus loodusega ei anna võimalusi katalogiseerimiseks ja ärapõgenemiseks. Loodus on sel hetkel veel küllalt omaette. Kägude pideva kukkumis saatel, vähemalt 3-10 tk, sekka mõni teinegi huik või luikamine võtad esimest korda käigu tükk maad aeglasemaks tavapärasest 1 meeter sekundis ja kummardad vaatama sedagi, mis seal soo vahel siis kasvab. Ei saa põgeneda vestlusse kaaskahejalgsega ja peab häbenedes tunnistama, et ei oska nimetada, kas see roosade õitega taimekene mitte sookail ei ole? Näe, see valgete õitega vist on murakas! Ja ongi kogu mu soobotaanika nimistu. Ülejäänud kõrred jäävad sedapuhku määramata ja taban ennast abitult unistamas päästvast Wifi võrgust, et googlest üles leida õige internetilehekülg õigete nimetustega. Issand jumalal on õnnestunud seda rabaala sellest nuhtlusest siiski säästa ja pean piirduma oma armetute teadmiseräbalatega ja häbeneda seda, et omal ajal ema käest seenel käies ei ole taibanud pärida, mis asi kusagil kasvab ja kuidas seda kutsutakse. Ta veel õnneks teab neid asju, vist viimane põlvkond selliseid inimesi, kes ilma raamatuteta, ilma ladina keeleta ja keeruka botaanikakursuseta selliseid asju natukene teab! Jõhvika leian kah üles, mõne mullusügisese.

Rabamänni otsas luikab mingi põnev lind. Lehelind? Kes sedagi teab. Kuid võluv on üle mitme aja ka tegelikult näha seda, kes laulab. Värvukesel pole minu kohalolekust õnneks suurt lugu ja ta laseb üsna mitu aega oma laulu imetleda.

Hommiku edenedes paneb üks usin eestlane oma traktori mürisema ja nii läheb mõtegi selle raba päält uitama inimeste maa peale tagasi.

Ma kõnnin hallil lõpmata teel, kesk nurmi täis valmivat vilja, ....

Ja kõik on nii õhtul hilja.

Kunagi, kui inimesi oli planeedil vähe ja loodust palju, oli inimesel valita otsatu hulga teede vahel. Teesid oli otsatu arv, inimesi piisavalt vähe ja valikuid ääretult palju. Valikud ei olnud just julgustavad ja tekitasid palju kartusi.

Nende eest õppis inimene ennast varjama linnamüüride vahele, tsivilisatsiooni loodud kunstliku sootsiumi rüppe. Aja möödudes sai inimesi niivõrd palju, et kohti, mida mööda käia oma teed jäi järjest vähemaks. Teid sai küll enamgi, kui eile. Nad olid siledamad ja mugavamad, kuid nad ei olnud enam oma teed.

Ma ei oma õnne elada ajal, kui oma tee omamise õigus ei olnud luksus. Meie planeedi mitmemiljardilist inimpeakarja arvestades ei peaks Maa sellist teede rohkust lihtsalt vastu.

Kõik alul erilised teed muunduvad kiiresti käidud teedeks, tallatud radadeks, märgistatud ja katalogiseeritud õpperadadeks.

Seal me siis oma saatust tallamegi.

Punktist A punkti B, looduse õppemajast looduse vaatlustorni juurde ja tagasi, mööda kuiva laudteed, jalga märjaks tegemata ja pead ülearu vaevamata, mis selle soo pääl siis ikka tegelikult juhtub. See, mis seal juhtub, on õppetahvlitel kirjas, ole ainult tark ja loe läbi.

Ei ole sugugi lihtne saada ennast kõndima teele keset nurmi, mis täis valmivat vilja. See viljanurmgi on tavaliselt juba Potjomkini objekt, kui oled sinna oodatud,rahalüpsimasina osis.

Kui aga kõnnid nurmede vahel, kus sa oodatud ei ole, oled lihtsalt võõrkeha, objekt koertele haukumiseks ja puremiseks.

Sa ei ela enam siin, sul ei ole selle kohaga mingit muud seost peale visuaalse kataloogiseeriva pilgu ja digifotoplõksu. Kui sa kõnnid nurmede vahel, võivad need viljad küll valmida, aga sul ei ole aega seda valmimist ei märgata ega ei oleks sellelgi enam tähendust.

Sa ei ole talumees ja su söögipoolis sõltub sellest, kui hästi sa müüd miskit muud sodi, näiteks programme või lihtsalt oma pilti, naeratavat ja edasijõudvat.Sellist, kes teab lahendusi näiteks sinu arvutiprobleemidele [kirjutage mullegi, ssekeldaja@hot.ee, kui vajate ümberformateerimist!], katkisele autole,katkistele suhetele (psühhoterapeut).

Nurmedel täis valmivat vilja ei ole enam tähendust.

Jah, kõik see on õhtul hilja, siis kui tähendused on juba surnud ja uusi veel ei ole!

Loodusestki saab rohevaimustuse toel varsti valmis hüperkaubamaja ja siis võib-olla on veelgi mõnusamad teed veelgi enamate rabade pääle ehitatud. Lindude luikamisi seal ehk küll enam ei ole, selle eest on aga seal google ja wifi, kust need kõrrelised, mis laudtee kõrval leida, ära saavad määratud.

Jõuan oma jalutuskäigu lõpppunkti, vaatlustorni. Vinnan ennast kipaka torni treppe mööda üles ja kiikan tagasi tuldud teele. Seejärel sean sammud laudteed mööda soojärve manu, kus tuleb ära täita tähtis protseduur selle ajakulutuse õigustuseks.

Enne teen enda jaoks väga tähtsa avastuse: purdelt lendu minevad sääsehakatised on just enesele tiivad kasvatanud ja veel täiesti ohutud.

Vees hõljuvatest sääsevastsed on erinevates valmimisjärkudes ja varsti enam ilma omapoolse obrokita raba tõelistele valitsejatele siit minema minna pole võimalik! Täna veel on.

Rabajärvesuplus! Vesi ei olegi enam nii külm, kui kardetud.

Hommiku edenedes on teisedki piknikulised ärganud ja seavad ennast kohviootele.

Kaks päeva looduse rüpes toob tagasi igatsuse Interneti, ajalehtede ja kodanik S probleemi järele?

Kuidas tal vahepeal asjad edenenud on? Mida on sest arvata veel kodanik M-l ja I-l?

S-st sattusimegi hommikul veel mõnega vaidlema. Pärast, tublisti turrisolevana käisime veel ära mõne kolme männi vahel ning jõudsimegi tsivilisatsiooni päästvasse rüppe.

Õhtu lõppes Meistri ja Margariita lahkumisega inimeste keskelt sinna, kus vabadel vaimudel on tõesti hea elada: põrguvürsti kaitse alla.

Argipäev S-i ja S-ta, ärita ja äriga jälle ees, et mõnel nädalavahetusel anda võimalust jälle väljasõite korraldada.

Kuigi surrogaat, on see ikkagi paljast magalaseinte vahel vegeteerimisest pisut parem, sest tuulutab vähemalt mälulaekaid ja tarastab roheillusioonide Potjomkini küla.

mai 17, 2007

Pavlovi koerte maa


Ma ei mõista sageli naisi ja nende valikuraskusi ostukeskustes või sööklajärjekorras. Seisan ja mõtlen, mida need vene neiud seal õige valivad:suppe on üks - rassolnik. Mingi kapsahautis ka veel ,veel midagi. Aga valida on vaja ja põhjalikult ...Minu valikuraskused sööklajärjekorras on olematud.
Aga nad algavad blogis sellest, et tean, et osaledes ühisköögilöömingus Kati ja Masha vahel saan paratamatult ka ise panniga pihta.
Nii et kas osaleda või mitte?
Niisiis ebamugavustunne kõigepealt.
Teiseks tahaksin näha oma tegevuses mõningat mõtet.
Diagnoosisin maikuu 2007 olekuks sarnase sõja alguse psühhoosi, mis käis suuremas mastaabis kogu Euroopas 1914 sügisel. Diagnoos osutus üsna täpseks. Kogu Eestit on suures osas haaranud sõjapsühhoos: nii vene kogukonda, kui ka Eesti kogukonda, vähemalt väga suurt osa sellest. Rahumeelseid hääli ei ole ehk nii vähe, kuid nad ei pea ehk vajalikuks sellesama ebamugavustunde pärast sõna võtta.Seda tunnetades, arvatavasti oma ebakindlustundest, on väga kerge saada näiteks allkirju näiteks Savisaare vastu. Või veel kellegi vastu, kes natukenegimõistusele tulekule üles kutsub.
Äärmused on okupeerinud praegu võitlusareeni, milleks on Eesti ja Vene meedia, seejärel osaliselt ka välismaa meedia mõned nurgakesed.Nad püüavad küll muljet jätta, et see ühisköögisõda on suurema tähendusega ja peaaegu et maailmaajalooline. Seda see siiski veel ei ole ja annaks jumal,et ka ei saaks.
Sest nii nad ju tapsidki meie Ferdinandi.
Tingituna ametist (töötan kohakaaslasena postiljoniametis) ma siiski tean, et on oluline vahe, kas kirjutan mina Masha ja Kati ühisköögiprobleemidest, kutsudes üles rahvast relvile ja saan oma lugejatest ehk mõne ka mausrit haarama, või kirjutab vihkamiselaule ja üleskutseid mõni kirjaneitsi Delfis, kus tal on lugejaid kümneid tuhandeid, järelikult mausrihaarajaid ka tuhandeid... Vahe on vähemalt 100 kordne, kui ehk enamgi.
Vihkamislaule nii 1-5 võiks ehk kuidagi välja kannatada? Aga kui varsti juba terve kuu jagu ja arvatavasti kuni hapukurgihooaja lõpuni selline generatsioon edasi kestab, on tegemist väga tõsise patoloogiaga ja seda peaks püüdma ravida.
Ma olen võtnud teadmiseks, et meedia tasandil on see võimatu. Kahjuks.
Järelikult on ainukeseks mõeldavaks variandiks püüda levitada hoiatusi - sekeldaja on volitatud hoiatama: eesti meedia lugemine mõjub teie vaimsele tervisele halvasti.
Ärge lugege, ärge kuulake. Sekeldaja ilmselt peab hoiatama katku haaratud suure osa elanikkonna eest, nii vene kui eestimeelsete seast: ka nendega lävimine praegusel hetkel on ohtlik. Võid saada suure annuse nakkust.
Niisiis, kui on veel neid, kes kuulevad:ärge teie veel kirjutage vihkamislaule. Las kirjaneitsid kirjutavad. Las kirjatsurad kangutavad viha endast ja meeletutest välja.
Teie aga ärge veel kirjutage.
Nagu Murphy: ärge veel optimiseerige.
Kuid peale hoiatamiste peaks püüdma natukene ka ravida neid neuroosist-psühhoosist haaratuid isikuid.
Siin jään mina hätta, nagu jäid hätta ka 1914 kõik tervele mõistusele kutsuvad hääled. Massipsühhoosist haaratud inimhulk on absoluutselt allumatu mistahes teraapiale, kui välja jätta veel hullem psühhoos, mis vana kõrvaldaks.
Jääb loota, et piss peast läheks tagasi põide ja väljuks sealt võimalikult pea.
Jääb loota, et suuremaid psühhoose, kui see, mis toimus, enam ei tule.
Kuid peab teadma: meie seas kõnnib ringi vähemalt 10% ulatuses isikuid, kes on võimelised kirjutama alla vihkamisüleskutsetele.
Just see asjaolu teeb väga murelikuks. Kui oli aeg kirjutada alla üleskutsetele mitte lammutada Sakalat, üles tõsta Estonia, uurida selle laeva lugu, siis kirjutasid ka väga paljud, s.h. mina neile üleskutsetele alla. Nendel üleskutsetel oli olemas selge sisu ja eesmärk.
Näiteks selline: Ehitada valmis korralik Tartu-Tallinna maantee.
Kuid see üleskutse, mis ennast enneolematuna reklaamib, sisaldab vaid kahte sõna tegelikult (kui ülearune sõnnik välja taandada).
Ma vihkan.
Kusjuures vihkamise objekt on hetkel meie kaaskodanik ja järelikult la nende toetajad, neid on 1/4 rahvastikust.1/10 rahvastikust arvab, et teise poolega võiks käituda vägivaldselt, nende õigusi mõtlemisele ja tegutsemisele piirata.(ja mitte kriminaalõiguslikel alustel, vaid puht emotsionaalselt.
S ei teinud ju midagi ....see on tema suurim süü.)
See objekt võib muutuda. Panniga võib saada mööda pead igaüks, kes sõgedale ette juhtub.Mõni vihastab ja võtab kirvegi. Me teame oma naabrite temperamenti ju ometi, teame!
Selliste löömade puhul oleks väga lihtne reegel: kindlalt, aga tasakaalukalt lahutada kaklejad. Panna nad eraldi kongidesse elu üle järele mõtlema. Tagada kord ja käituda selle juures tsiviliseeritult, mitte peksta süütuid, mitte laiutada kumminuiadega, vaid käituda Euroopa tsiviliseeritud riigile kohaselt. Näiteks oleks soovitus edaspid mitte nabida kinni süütuid sakslasi, mitte peksta läbi vanureid (üks neist oli 65 aastane), mitte lasta võimutseda omavolil. Sotsdemmidel oleks oma ministrile ehk selles suunas ühte koma teist ette heita?
Meediamogulit omakorda võiksid järele mõelda, kas mõne kirjaneitsi või rahvusradikaali võitluskogemuste aruannet ikka tasub nii meeletult tirazheerida.
Nende aruannetega kaasaminejaid on ju ohtlikult palju.
Kafka Aruanne Akadeemiale käsitles juhtumit, kus ahvist sai inimene.
Meie peame käsitlema vastupidiseid olukordi ja vastupidiseid aruandeid!
Nullide summa andvat kokku ohtliku arvu. Andiski!
See kõik oleks, võiks peaks on siiski vaid tädist omnibussi tegemise plaani analoog.
Kreutzwaldi surematu oopus meie rahva ootamatust ärapööramisest ogaruse teele on osutunud isetäituvaks.
Kusjuures see pomm on pandud plahvatama meie rahvusluse südames.
On raske jääda rahvuslaseks õhkkonnas, kus iga lipulehvitus on nagu vihalaulu kaasalaulmine. Tänavune laulupidu on juba ette nahka keeratud Riefenstaalide tõttu, kes seal ilmtingimata oma taktikeppe hakkavad vibutama või püüavad seda teha.
Meie rahvast on kaalutud ja me oleme leitud kerged olema. See on lubamatu väikerahvale.
Vaid suurrahvad, nagu sakslased, venelased, inglased võivad vahel lubada enesele luksust osutuda ogaraks.
Meie ei või. Kuid osutusime ja võlad, mida meil tuleb maksta, on väga kõrge intressiprotsendiga.
Siin maal ei ole juba ammu enam hea elada, mitte ainult venelastel, vaid väga, väga paljudel.
Liiga paljud vajavad siin maal psühhoterapeute või hingeravijaid ja nagu kiuste ei tiku kusagilt tulema mitte mingisuguseid maltsvette .
Mingi muistse sõja tõttu, mida siiski pidasid meie isad ja vanaisad, ei tohiks tänasesse päeva portida tolleaegset sõgedust.
Kuna sellest aga ikka pääsu pole, jääb üle oodata paremate aegade saabumist hoolimata Alliksaarest ja seniks keeta enesele üks korralikvälipreestrigrokk.

mai 15, 2007

Südamest, mis Itaaliasse jäetud

Iga kord, kui ma kuulen itaalia laulvat keelt televiisorist, elustuvad kunagise Itaalia reisi muljed.Capri, unustamatu Capri, Rooma oma kunagise hiilgusega ja lapselikud, rõõmsameelsed itaallased.
Õpin selle keele kunagi kindlasti selgeks, õigupoolest ma tunnen alati, kui kuulen seda räägitavat, et ma juba nagu mõistaks seda.
Mind toidab illusioon, et nii ilusat keelt rääkivad inimesed ei saa olla õelad.
Miks keeltevõistlustel auväärse teise koha saanud eestlased seda illusiooni oma hinge kohta enam ei toida?
Siiski, tänu headele inimestele Itaaliast ja Eestist on ühe eestlanna süda on ka nüüdseks päriselt Itaaliasse maha jäetud ja uus asemele hangitud. Mõeldamatu sai võimalikuks, surmale määratule on kingitud teine elu.
Itaalias siiratakse igal aastal inimestele 300 uut südant.
Siirdamist vajaksid vähemalt kaks korda nii palju, seda nii Itaalias, kuid ka mujaltki.
Kristin jõudis sinna viimasel minutil. Hoolimata uut südant ootavate kaasmaalaste suurest hulgast võeti ta ikkagi operatsioonile ja nüüd juba üle aasta on ta elanud oma teist elu.
Ainult südamega näed hästi. Kõige tähtsam on silmale nähtamatu.
Et seda näha, ei pea vist tingimata oma vana südant uue vastu välja vahetama!
Enamikule piisaks sellest, kui seesama olemasolev elu mootor õpetada tegelema asjadega, millel on tähendus.
Kevadel piisab sellest vähesest, näiteks aiast, milles õitsevatel õitel sumisevad maailma kõige priskema pepuga mesimummid.
Ja kas peabki sellest kõigest kohe kirjutama? Kas see oleks üldse võimalik?
Tänud ETV-le eilse saate eest. Äkki näitas see saade tunneli lõpus valgust veel mõnele inimesele ka siin Eestimaal.

mai 02, 2007

Pehmete väärtuste kaitsel



Soome Iltalehti avaldas kahe sakslase nädalalõpu kohta järgmise loo:
Refereering Õhtulehelt piltideta:
http://www.sloleht.ee/index.aspx?id=227733
Iltalehti kirjutis PILTIDEGA
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705016054874_uu.shtml

Huvitav küll, mille poolest väike vapper Eesti küll Venemaast erineb?